Whitepaper laten schrijven

Een whitepaper die klanten oplevert?

Schrijf ik voor je.

Whitepapers worden al sinds jaar en dag ingezet binnen b2b. En met reden, want een goed geschreven whitepaper heeft talloze voordelen:

👉 Je kunt er nieuwe leads mee genereren of bestaands leads omzetten in klanten

👉 Je kunt laten zien hoe jij een probleem oplost zonder salesy over te komen

👉 Je kunt je expertstatus ermee versterken

👉 Je verkoopmedewerkers kunnen de whitepaper gebruiken in het salesproces

👉 Je kunt er meerdere blogposts en social media posts uit halen, waarmee je de whitepaper kunt promoten

Kortom: een whitepaper is een uitstekende investering.

Maar dan is het wel belangrijk dat-ie écht waardevol is voor je lezer, lekker wegleest en aantrekkelijk is vormgegeven.

Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Ik help je in 10 stappen aan een winstgevende whitepaper.

Hoe het is om met mij samen te werken

Renske is veel meer dan ‘gewoon een tekstschrijver’. Ze ontzorgt ons helemaal op het gebied van de marketingcommunicatie van ons merk.

– Paul Willems, hoomie

Ik zie het als meerwaarde dat Renske ook met andere klanten in de cleantechsector werkt, omdat ze daardoor beter op de hoogte is van wat er speelt.

Kim Bentum, EVWise & EV Consult

Renske is er met minimale input in geslaagd unieke, volledige en lekker leesbare pagina’s te schrijven waarmee we inmiddels ranken in Google.

Jurriën de Peuter, Kiwatt

In 10 stappen naar een winstgevende whitepaper

Kennismaking

We beginnen natuurlijk met een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek, waarin ik je het hemd van het lijf vraag over je plannen en we onderzoeken of ik de juiste copywriter ben voor jouw whitepaperproject.

Wat ik zoal van je wil weten:

  • of je al een onderwerp in gedachten hebt en zo ja, wat dan
  • wat je wilt bereiken met je whitepaper
  • wie je wilt bereiken

Daarnaast vraag ik je naar meer praktische zaken zoals je deadline, wat er nodig is qua vormgeving en of je de whitepaper ook wilt laten drukken. Van tevoren krijg je een intakeformulier met een aantal vragen, zodat ik me zo goed mogelijk kan voorbereiden. Na dit gesprek ontvang je een offerte van me.

Kick-off call

Offerte getekend? Top, nu kunnen we aan de slag.

Als er meerdere mensen bij het project betrokken zijn, plannen we een kick-off call met alle betrokkenen via Zoom. Zo is voor iedereen duidelijk wat van hem of haar verwacht wordt en weten we zeker dat alle neuzen dezelfde kant opstaan. Dit verkleint de kans dat het project gaandeweg ontspoort, omdat er verschillende ideeën zijn over hoe de whitepaper eruit moet zien.

Als ik alleen met jou te maken heb, stemmen we in de kick-off call de inhoud van de whitepaper verder af.

Outline

Na de kick-off call is duidelijk wat de inhoud van de whitepaper moet worden. Nu kunnen we een outline gaan maken. Ook deze gaat voor een check langs alle betrokkenen, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.

Research

De volgende fase is de researchfase. Dankzij de outline die we in de vorige stap gemaakt hebben, is duidelijk welke input ik precies van je nodig heb om aan de slag te kunnen. Jij levert deze input aan en stuurt me de contactgegevens van inhoudsdeskundigen die ik kan interviewen voor aanvullende input.

Schrijven

Als ik alle input verzameld heb, begin ik met de conceptversie. Zodra ik deze af heb, stuur ik de conceptversie naar jou en de andere betrokkenen, zodat jullie feedback kunnen geven. Ik doe in de tekst ook suggesties voor de vormgever, zoals quotes die uitgelicht kunnen worden.

6 weken na het eerste gesprek hadden wij een prachtige professioneel vormgegeven whitepaper waarmee we nieuwe leads konden gaan werven.

– Gertjan Bronsema, Personalyse

Feedback

De conceptversie is opgeleverd. Nu ben jij aan zet en mag je op mijn tekst schieten. Dat betekent niet dat ik al je feedback klakkeloos overneem. Als ik denk dat bepaalde aanpassingen geen goed idee zijn, geef ik dit aan. Maar de uiteindelijke beslissing ligt natuurlijk bij jou.

Bronnenlijst

Afhankelijk van het type whitepaper, lever ik ook een bronnenoverzicht aan, zodat kritische lezers kunnen checken waar de informatie vandaan komt.

Vormgeving

Nu de tekst definitief is, is het tijd voor de vormgeving. Misschien heb je zelf een vormgever op het oog en anders benader ik een vormgever uit mijn netwerk. Ook als je zelf een vormgever kiest, blijf ik graag aangehaakt. Een sterke whitepaper is namelijk altijd het resultaat van een goede samenwerking tussen copywriter en vormgever.

Promotie (optioneel)

Alleen een whitepaper is uiteraard niet voldoende: je moet geïnteresseerden ook laten weten dat-ie bestaat.

Daarom heb je ook een landingspagina, bedankpagina en begeleidende e-mail nodig, en posts om je whitepaper te promoten op social media.

Ook deze kan ik voor je schrijven.

Extra’s

Tot slot is het, afhankelijk van de opzet van je whitepaper, mogelijk om er meerdere blogposts en social media posts uit te halen.

Elke blogpost krijgt dan een uniek intro en outro en wordt waar nodig aangevuld met extra content. De social media posts bevatten links naar de blogposts of kunnen op zichzelf staan. In de blogposts komt een call to action naar de whitepaper.

Whitepaper-pakketten

Whitepaper

€ 1.300

alleen tekst

2.000 – 2.500 woorden

inclusief research/interviews

inclusief 2 feedbackrondes

Meeste bang voor je buck

Whitepaper complete

vanaf 1.800

2.000 – 2.500 woorden (of meer)

inclusief research/interviews

inclusief 2 feedbackrondes

inclusief tekst voor landingspagina, bedankpagina en begeleidende e-mail (optioneel)

+ professionele vormgeving

Whitepaper+

€ 1.550

alleen tekst

2.000 – 2.500 woorden

inclusief research/interviews

inclusief 2 feedbackrondes

+ tekst voor landingspagina, bedankpagina en begeleidende e-mail

Waarom je je whitepaper door mij zou laten schrijven

Er zijn talloze tekstschrijvers die je whitepaper voor je kunnen schrijven. Waarom zou je uitgerekend voor mij kiezen?

Nou, hierom 👇

Blonde vrouw in witte blouse

10+ jaar professionele schrijfervaring

Ik heb meer dan 10 jaar ervaring met het schrijven van verschillende soorten teksten. Ik weet wat wel en niet werkt en dat voorkomt kostbare fouten. Zo weet je zeker dat je whitepaper je ook echt wat gaat opleveren.

Specialist in jouw niche

Ik ben specialist in schrijven over cleantech, ecologisch bouwen en de circulaire economie. Ik heb affiniteit met deze onderwerpen en ben goed op de hoogte van wat er speelt. En dat zie je aan de teksten die ik schrijf.

Academische achtergrond

Een goede whitepaper is qua research en structuur vergelijkbaar met een academische research paper. Dan is het wel handig als je ‘m laat schrijven door iemand die weet hoe je zo’n klus aanpakt. Met mijn academische achtergrond heb ik al talloze papers geschreven. Bij mij is je whitepaper dus in goede handen.

Enthousiast geworden om mij je whitepaper te laten schrijven?