Hoe bepaal je voor welk contentformat je kiest?

“Je moet gaan bloggen!”, zegt de een. “Een betere manier om meer traffic naar je website te krijgen is er niet.”

“Vergeet dat bloggen maar”, zegt een ander. “Met video maak je pas écht een oprechte connectie met je volgers.”

“Haha, bloggen en video’s maken is zoooo 2019!”, zegt weer een ander. “Podcasting is het helemaal!”

Geen wonder dat je als beginnende contentcreator niet weet waar je moet beginnen. Je hebt niet onbeperkt de tijd, dus je wilt je tijd verstandig besteden. Hoe beslis je nu voor welk contentformat je kiest? In dit artikel geef ik 6 tips!

1. Waar ben je goed in?

Kies voor het contentformat dat je het meest soepel afgaat. Gaat schrijven je gemakkelijk af? Ga dan lekker bloggen. Ben je iemand die makkelijk voor een camera babbelt? Kies dan voor video. Of praat je wel gemakkelijk, maar klap je dicht zodra je voor een camera gezet wordt? Dan is een podcast hét medium voor jou.

Zelf heb ik jarenlang vrijwel alleen maar geschreven. Zodra iemand ook maar het woord ‘video’ durfde te noemen, voelde ik weerstand. Het maken van video’s kostte me veel te veel tijd en ik was nooit tevreden met het resultaat. Pas in begin 2020 ben ik over mijn videohobbel heengestapt en begon ik er meer plezier in te krijgen. Ik accepteer dat het een proces is en dat progressie belangrijker is dan dat mijn video’s perfect zijn.

Ook goed om te weten: je keuze is niet in beton gegoten en je mag altijd van format wisselen, als je merkt dat een format je toch niet ligt. Ook kun je natuurlijk verschillende formats met elkaar combineren.

2. Wat past bij je persoonlijkheid?

Marketingconsultant Mark Schaefer suggereert in zijn fantastische boek KNOWN (aanrader!) dat je bij de keuze voor een contentformat kunt kijken naar je persoonlijkheidstype. Bepaalde contentformats passen volgens hem meer bij extraverte mensen, terwijl introverte mensen juist weer een voorkeur hebben voor andere formats. Aanvulling van mij: je kunt de manier waarop je aan (content)marketing doet ook afstemmen op je Myers-Briggs-persoonlijkheidstype.

Geschikte formats voor introverts, volgens Mark: bloggen, boeken schrijven, webinars, visuele content, zoals Pinterest, Instagram en infographics, diapresentaties, podcasts waarin je anderen interviewt, video’s waarin je gasten interviewt.

Geschikte formats voor extraverts, wederom volgens Mark: Snapchat, live-streaming video, solo video’s, solo podcasts, Twitter chats.

Verder kun je volgens Mark nog rekening houden met je persoonlijkheidstype en waar je je content verspreidt. Sommige platformen zijn van zichzelf interactiever dan andere. Voorbeelden van ‘stille’ platformen zijn podcasts die gedistribueerd worden op iTunes, SlideShare, Pinterest, LinkedIn en Instagram (de laatste twee zou ik zelf niet als een ‘stil’ platform beschouwen).

Platformen waarop meer engagement is: Snapchat, bloggen*, Facebook, Facebook Live of andere vormen van streaming video.

*een blog kán een interactief platform zijn, maar mijn ervaring is dat veel van de discussie zich inmiddels verplaatst heeft naar social media.

3. Wat is de voorkeur van je doelgroep?

Op welke manier consumeert jouw doelgroep jouw content graag? Mensen hebben verschillende voorkeursleerstijlen en die kunnen ook nog wisselen afhankelijk van waar ze zijn en waar ze op dat moment zin in hebben. Kijk maar naar jezelf: soms wil je een blogpost lezen, terwijl je op een ander moment liever een video bekijkt of naar een blogpost luistert. Om deze reden kun je je content het allerbeste op verschillende manieren aanbieden. Dan weet je zeker dat je een zo breed mogelijke doelgroep bereikt.

4. Wat past bij je product of dienst?

Vraag je af welk contentformat bij de aard van jouw product of dienst past. Ben je bijvoorbeeld coach, dan is het heel belangrijk dat mensen een veilig gevoel krijgen bij jou. Het helpt als je dan video’s maakt, omdat mensen je dan kunnen zien en horen en dat geeft ze het gevoel dat ze je echt leren kennen. Werk je vooral met grote bedrijven en is jouw product nogal een investering? Dan kan een diepgaand whitepaper juist weer heel goed werken.

5. Waarmee kun je je onderscheiden?

Mark Schaefer geeft in het eerder genoemde boek KNOWN een aantal voorbeelden van manieren waarop je je kunt onderscheiden van de competitie. Een daarvan is het contentformat. Onderzoek wat voor contentformats je concurrenten gebruiken en kies vervolgens een contentformat dat nog maar weinig ingezet wordt.

Een mooi voorbeeld hiervan is Tom Fishburne van The Marketoonist. In een vakgebied dat wordt overspoeld met blogposts, video’s en infographics weet hij zich te onderscheiden door cartoons te maken. Welk contentformat wordt in jouw vakgebied nog maar weinig ingezet?

6. Wat past bij je boodschap?

Het ene contentformat leent zich beter voor het overbrengen van een bepaald punt dan het andere. Wil je mensen uitleggen hoe ze iets moeten doen in een bepaald softwarepakket? Dan kun je het beste een video maken of een blogpost schrijven met screenshots erin. Een podcast is dan natuurlijk minder handig. Heb je een blogpost geschreven die vol staat met statistieken? Vraag je dan af hoe je deze informatie visueler kunt maken: je kunt de statistieken er bijvoorbeeld uitlichten in een visual, maar je kunt bijvoorbeeld ook een infographic maken met Canva of Easel.ly.

Het is dus goed om je vóórdat je begint af te vragen: welk contentformat is het meest geschikt om te vertellen wat ik vertellen wil?

Waarom doe je het niet allemaal?

Natuurlijk kun je de verschillende formats ook nog combineren. Je spreekt dan mensen met verschillende voorkeursleerstijlen aan en kunt in één klap een heleboel content voor je social-mediakanalen creëren.

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Hoi, ik ben Renske 👋 Ik schrijf webteksten, blogposts en whitepapers voor cleantech en duurzame bouw.

Plaats een reactie