Zo promoot je je weggever op LinkedIn

Heb jij een weggever (dus een e-book of iets dergelijks) op je site staan? Dan is het slim om deze regelmatig te promoten op LinkedIn. Er is namelijk geen snellere manier om je netwerk op LinkedIn én je mailinglijst organisch te laten groeien. Maar als je het als een kip zonder kop aanpakt (zoals ik de eerste keer ) ben je binnen de kortste keren het overzicht kwijt en heb je er pas écht een dagtaak aan.

In deze blogpost vertel ik je dus hoe je het slim aanpakt!

Stap 1: Schrijf een prikkelende post

Schrijf een prikkelende post die mensen hebberig maakt en vraag ze “ja” te typen als ze je weggever willen ontvangen (je geeft dus NIET de aanmeldlink, want je wilt dat zoveel mogelijk mensen reageren). Voeg een mooie visual of een video toe. Een 3D cover kun je gratis maken in met de Free Online Book Mockup Maker (wel eerst een platte versie maken in Canva) en een filmpje bijvoorbeeld met Loom.

Een voorbeeld van een prikkelende LinkedIn-post
Een voorbeeld van een prikkelende LinkedIn-post

Tips voor het schrijven van een prikkelende post:

  • Spreek je lezers direct aan (in de jij-vorm):
    👎🏻 Veel LinkedIn-gebruikers vinden het lastig om posts te schrijven die reacties opleveren
    👍🏻 Vind jij het ook zo lastig om LinkedIn-posts te schrijven die reacties opleveren?
  • Wees zo concreet mogelijk en omschrijf levendig waar jouw klanten mee worstelen en waar jouw weggever hen bij helpt
    👎🏻 Ben jij ook zoveel tijd kwijt aan je administratie?
    👍🏻 Elke week weer zie je als een berg op tegen je administratie: bonnetjes uploaden, uitzoeken hoe het zit met de btw op buitenlandse facturen en verdorie, je banksaldo klopt alwéér niet met het saldo in je boekhoudprogramma. Gadver. Binnen 5 minuten ben je helemaal leeggelopen. Hoe zou het zijn als je een 10 stappenplan zou hebben waarmee je de meestgemaakte fouten kunt voorkomen, waardoor je veel minder tijd kwijt bent aan je administratie? Hebben? Typ “ja” in de comments en ik stuur je de aanmeldlink voor mijn e-book ‘In 10 simpele stappen je administratie op orde’ toe.
  • Geef duidelijk aan wat je van mensen verwacht en beperk je tot 1 call to action:
    👎🏻 Laat een reactie achter, tag een andere gebruiker, geef een like of deel deze post (te vaag en te veel)
    👍🏻 Typ “ja” in de comments

Stap 2: Volg de reacties op

Whoohooh, de eerste aanvragen druppelen al binnen. Mooi! 🥳 Wat je nu doet, hangt ervan van of iemand al in je netwerk zit of niet.

Zit iemand al in je netwerk? Ga dan met je muis over z’n naam in de comments onder je post en klik op ‘Message’. Dan hoef je niet eerst naar het profiel van de ander en dat scheelt zeeën van tijd.

Screenshot hoover-functie LinkedIn.png

Schrijf een standaardtekstje en copypaste dat telkens weer. Vergeet niet de naam te vervangen door de naam van de persoon die je een bericht stuurt.

Zit iemand nog niet in je netwerk? Open het profiel van deze persoon in een nieuw tabblad en klik op ‘Connect’. Let op: als je over de naam van de persoon gaat zoals op het screenshot hierboven, verschijnt er ook een Connect-knop, maar als je daarop klikt kun je geen berichtje meer meesturen. Open het profiel dus echt in een nieuw tabblad. Copypaste vervolgens je standaardtekstje. Vergeet ook nu niet de naam aan te passen.

Tip: zorg dat je standaardtekstje maximaal 300 karakters is, zodat je het kunt meesturen met een connectieverzoek en laat ruimte over voor de naam.

Een voorbeeld van een standaardtekstje
Een voorbeeld van een standaardtekstje

Stap 3: Like de reactie van iedereen die je een bericht hebt gestuurd (en voorkom dat het een chaos wordt)

Als laatste stap geef je de reactie van iedereen die je een bericht hebt gestuurd een dikke, vette like. Zo weet je wie je al gehad hebt, en wie nog niet. Trust me: deze stap wil je niet overslaan als je tientallen of zelfs honderden reacties krijgt. Dan ben je in no time het overzicht kwijt. Als ik veel reacties van mensen buiten mijn netwerk heb, open ik ze allemaal in een eigen tabblad, vervolgens stuur ik ze een bericht en daarna ‘vink’ ik ze meteen af.

Bonustip: verstuur je ook een nieuwsbrief? Vergeet dan geen hokje voor je nieuwsbrief toe te voegen aan je formulier. Alleen dan mag je mensen die je weggever hebben aangevraagd ook je nieuwsbrief sturen.

Bonustip 2: je hebt geen design skills nodig om een visueel aantrekkelijke weggever te maken. Ik heb de mijne gemaakt in Notion, vervolgens geëxporteerd als pdf en samengevoegd met een pdf van de voorkant die ik gemaakt heb in Canva. Op basis van de platte versie in Canva heb ik met Free Online Book Mockup Maker een 3D cover gemaakt voor de promotie.

Bonustip 3: voeg de post voor nóg meer zichtbaarheid ook toe aan de Uitgelicht-sectie op je profiel. Als mensen ook nog eens zien hoeveel likes en comments je al hebt gehad, maakt dat ze extra nieuwsgierig (social proof)

Bonustip 4: maak in Canva een achtergrondfoto voor je LinkedIn-profiel, waarin je je banner promoot (zie de afbeelding hieronder). Iedereen die je profiel bezoekt, krijgt deze banner te zien en dit is dus weer een extra kans om een profielbezoeker op je mailinglijst te krijgen.

LinkedIn-banner-e-book

Mijn resultaten

Binnen 48 uur had ik met deze aanpak:

  • 700+ comments (waarvan slechts een handvol van mezelf)
  • 381 nieuwe connecties
  • 334% meer profielbezoekers dan een week eerder
  • 322 nieuwe personen op mijn mailinglijst (waarvan 152 hebben aangegeven naast mijn e-book ook mijn wekelijkse marketingtips te willen ontvangen)

Natuurlijk: ik deel óp LinkedIn een e-book óver LinkedIn en dat zal zeker een belangrijke factor zijn in het succes, maar ik geloof dat deze aanpak voor iedereen goed kan werken.

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Hoi, ik ben Renske 👋 Ik schrijf webteksten, blogposts en whitepapers voor cleantech en duurzame bouw.

Plaats een reactie