Moet je je weggever écht gratis maken, of niet? 3 overwegingen

Het is een van de eerste adviezen die je krijgt als zelfstandig ondernemer: begin zo snel mogelijk met het opbouwen van je maillijst. Want: the money is in the list. Bovendien ben je minder vatbaar voor de grillen van Facebook en consorten als je je klanten (ook) via e-mail kunt benaderen. Je e-mailadressen zijn immers van jou, Facebook-accounts zijn van Facebook.

Zo’n maillijst groeit uit zichzelf echter niet zo snel en dus maken veel ondernemers een ‘weggever’, die ze in ruil voor een e-mailadres op hun site plaatsen. De echte pro’s hebben zelfs meerdere weggevers of ‘content upgrades’. Een ‘content upgrade’ is een weggever die bij een specifieke blogpost hoort. Bijvoorbeeld een checklist of een stappenplan.

Steeds meer mensen zijn echter helemaal klaar met die ‘gratis’ weggevers.

Zo kreeg Thamara Zijlstra van Blueberry Dynamic veel bijval voor opmerking in haar blog dat ze zich vaak ‘genaaid’ voelt nadat ze een gratis weggever heeft gedownload. Ze schrijft: “Meestal is dat omdat dat weggegeven cadeautje een snel in elkaar geflanst ding blijkt dat niet echt interessant is, maar enkel bestaat om me over de streep te trekken.”

Ook SEO-specialist Nathan Veenstra doet niet aan weggevers in ruil voor een e-mailadres. Zo schrijft hij in een blogpost: “Ik merkte dat ik heel vaak een e-boek downloadde en bij de eerste mail die ik kreeg – ik kwam per slot van rekening op een e-maillijst – mijzelf uitschreef van de nieuwsbrief. Het e-boek was per slot van rekening waar het om ging.”

Mark Schaefer merkt in zijn boek The Content Code zelfs op dat tussen de 25 en 90 procent van de bezoekers afhaakt als ze een e-mailadres moeten achterlaten in ruil voor een weggever.

Dat zijn serieuze percentages.

Betekent dit alles dat de weggever in ruil voor een e-mailadres ten dode opgeschreven is? Niet per se, wat mij betreft.

In deze blogpost deel ik een aantal tips waarmee je zelf een beslissing kunt nemen: wil je je weggever ruilen voor een e-mailadres? Of wil je hem écht vrij beschikbaar maken?

Vraag je af waarom je de weggever maakt

Voordat je aan je weggever begint: vraag jezelf af waaróm je deze weggever eigenlijk maakt. Je maillijst laten groeien of je (toekomstige) klanten zo goed mogelijk helpen? Wat is het eerste dat in je opkomt? En zou je bereid zijn je weggever écht gratis weg te geven? Dus zonder er een e-mailadres voor terug te willen?

Mijn advies is: bedenk eerst hoe je een superwaardevolle weggever kunt maken waarmee je veel klanten op weg helpt en denk dan pas na of je er een e-mailadres voor terug wilt. Niet andersom.

Stel je voor hoe gaaf het zou zijn als mensen jouw weggever zó waardevol vinden dat ze zich daarna inschrijven voor jouw nieuwsbrief. In plaats van dat ze je nieuwsbrief op de koop toe nemen of zich zo snel mogelijk weer uitschrijven zodra de weggever binnen is.

Zo heb je alleen nog maar mensen op je lijst die écht geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt.

Bovendien val je in positieve zin op. De bezoeker van je site denkt: “hey, iemand die z’n content ECHT gratis beschikbaar stelt. Geen gedoe met bevestigingen en meer mails waar ik helemaal niet op zit te wachten. Dát is tof!”

Houd je statistieken in de gaten

Vóór 28 mei 2018 mocht je iedereen die je weggever downloadde ook op je nieuwsbrieflijst zetten. Een weggever was dus een ideale manier om je lijst hard te laten groeien.

De AVG heeft dat al een stuk lastiger gemaakt. Tegenwoordig mag je mensen alleen je nieuwsbrief sturen als ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven.

Er zijn 2 manieren om dit op te lossen:

  • Je geeft de weggever als cadeautje aan iemand die zich inschrijft voor je nieuwsbrief: ‘Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang gratis mijn ebook.’
  • Je plaatst onder het aanmeldformulier voor de weggever een apart hokje met de tekst ‘ik wil ook graag de tweewekelijkse/maandelijkse nieuwsbrief met handige huppeldepup-tips’.

Beide manieren hebben hun eigen voor- en nadelen.

Een voordeel van de eerste oplossing is dat je lijst sneller groeit dan wanneer er een apart hokje aangevinkt moet worden.

Een nadeel is echter dat deze mensen zich waarschijnlijk ook sneller weer uitschrijven of niet echt gemotiveerd zijn om je nieuwsbrief te ontvangen.

Het worden waarschijnlijk ‘slapende’ leden. Ze staan wel op je lijst, maar ze openen je nieuwsbrief zelden of nooit en klikken al helemaal nergens op. Dit is niet goed voor je open- en doorklikratio.

Dit kun je oplossen door je lijst eens in de zoveel tijd op te schonen. Maar slapende leden die niet op je lijst komen, hoeven er ook niet af.

De tweede oplossing heeft als voordeel dat deze mensen er bewust voor kiezen om naast je weggever OOK je nieuwsbrief te ontvangen. Deze groep is dus gemotiveerder, maar waarschijnlijk ook een stuk kleiner. Mensen moeten in dit geval immers een apart hokje aanvinken en dat doen ze meestal niet.

Wil je je weggever alleen beschikbaar stellen in ruil voor een e-mailadres? Dan is het slim om met beide opties te gaan experimenteren en je statistieken in de gaten te houden. Hoeveel mensen schrijven zich snel weer uit bij optie 1? Hoeveel mensen vinken het hokje aan bij optie 2?

Maar kijk ook eens wat voor effect het heeft op het aantal downloads en nieuwsbriefinschrijvingen als je je weggever een tijdje volledig vrij beschikbaar stelt. Dus zonder er een e-mailadres voor terug te willen.

Als je dan nog steeds nieuwsbriefinschrijvingen krijgt, weet je zeker dat je bezoekers je weggever waardevol vinden. Ze hebben zich namelijk volledig vrijwillig ingeschreven voor je nieuwsbrief. Zonder addertjes onder het gras.

Maar hoe weet je nou of mensen zich naar aanleiding van je weggever hebben ingeschreven? Bijvoorbeeld door aan het einde van je weggever een link naar het aanmeldformulier voor je nieuwsbrief op te nemen. Als je weggever een e-book is, kun je deze link heel eenvoudig tracken met UTM-tags. Zo weet je precies wie er naar aanleiding van je e-book op je lijst terecht zijn gekomen.

Zet niet álles achter een registratiemuur

Heb je meerdere weggevers en/of content upgrades en vind je het spannend om alles meteen vrij beschikbaar te maken? Maak dan in ieder geval een deel van je content vrij beschikbaar en kijk wat voor effect dit heeft op het aantal downloads en nieuwsbriefinschrijvingen.

Natuurlijk doe je eerst een nulmeting: hoeveel downloads en nieuwsbriefinschrijvingen heb je al en over welke periode heb je die verkregen? Wat is het gemiddelde per maand? Zo kun je na een tijdje eenvoudig meten wat het effect is van de wijzigingen.

Ik ben heel benieuwd of ik je met deze blogpost aan het denken heb gezet. Durf jij het aan om je content vrij beschikbaar te stellen op je website?

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Hoi, ik ben Renske 👋 Ik schrijf webteksten, blogposts en whitepapers voor cleantech en duurzame bouw.

Plaats een reactie