6 redenen om geen social media scheduling tool te gebruiken

Het lijkt zo gemakkelijk: op zondag plan je een hele bups berichten voor de hele week in en dan ben je er weer een weekje van af. Dankzij een social media tool kun je op verschillende platformen zichtbaar zijn zonder op het moment zelf aanwezig te moeten zijn. En met sommige tools kun je je berichten nog automatisch recyclen ook. I-de-aal.

Ook ik was lange tijd fan van dit soort tools. Maar op een gegeven moment besloot ik mijn berichten weer handmatig te delen en alleen een tool te gebruiken als het echt niet anders kan.

In dit artikel leg ik je uit waarom en vertel ik in welke gevallen je beter wél een planning tool kunt gebruiken.

1. Je ontwikkelt je als contentcreator, waardoor je content snel achterhaald is

Voor startende contentcreators klinkt het heel onwaarschijnlijk, maar het is écht waar: hoe meer content je maakt, hoe meer contentideeën je krijgt. Het is als een spier die je moet trainen. De ‘keerzijde’ daarvan is dat content van nog maar een paar weken geleden vandaag alweer gedateerd kan voelen, omdat jij je inmiddels ontwikkeld hebt. Als je een tool gebruikt die jouw content automatisch recyclet, worden er dus berichten opnieuw gedeeld waar je nu niet meer achter staat.

2. Set and forget werkt niet (meer)

Mensen die social media tools gebruiken zijn mensen die hun content het liefst in 1 keer voor de hele week (of misschien zelfs wel 2 weken) inplannen voor verschillende kanalen. Ze kijken ’s avonds wel weer eens een keer of er nog reacties gekomen zijn. Dit werkt niet meer. Jij kunt zelf bijdragen aan het bereik van je content door het eerste uur nadat je je bericht hebt gepost actief te blijven op het platform (ook wel bekend als the golden hour).

Heb je hier geen zin in? Vraag je dan af of het platform waarop je je content deelt wel zo geschikt is voor jou. Een plek waar je zelf niet wilt zijn is ook niet de plek waar je je content moet willen promoten. Minstens zo belangrijk als waardevolle content delen is namelijk dat je de interactie aangaat met de content van anderen.

3. Je volgers hebben het door

Facebookposts met ‘link in bio’ en hashtags erin. LinkedIn-posts met een ow.ly-link van Hootsuite erin. Video’s die niet automatisch beginnen af te spelen, maar waarvoor je eerst moet doorklikken naar Buffer. Deze voorbeelden verraden dat er een tool is gebruikt of dat exact dezelfde berichten zonder nadenken op verschillende platformen gedeeld zijn. Voel jij je als volger of connectie gewaardeerd en serieus genomen als je dit ziet?

Zo ziet een video die via Buffer gedeeld wordt eruit.

4. Je content gaat een eigen leven leiden

Bij verschillende ondernemers van wie ik weet dat ze SmarterQueue gebruiken (een tool die je content automatisch recyclet) zie ik heel vaak dezelfde berichten voorbijkomen. Ook ik kreeg nadat ik in 2018 aankondigde dat ik ging stoppen met SmarterQueue, de opmerking dat duidelijk was dat het geautomatiseerd was. Dat vond ik niet leuk om te horen en het bevestigde mijn beslissing om de tool niet meer te gebruiken.

5. Spontane content die vanuit het hart geschreven is, doet het vaak het beste

Keer op keer merk ik dat een bericht over een onderwerp dat me op het moment van delen écht aan het hart gaat, het beste scoort. Dat betekent niet dat ik niks van tevoren schrijf. Ik noteer al mijn ideeën en uitgewerkte posts in Notion, maar ik plan alleen bij hoge uitzondering van tevoren iets in. Op het moment dat ik weer iets wil delen, kijk ik in mijn lijstje welke post er op dat moment het meest uitspringt voor mij. Die post deel ik. Wat ik op een bepaalde dag post wordt dus vooral bepaald door wat ik op dat moment wil delen.

6. Niet alle soorten posts zijn geschikt om in te plannen

Hierboven stipte ik al aan dat je via een scheduling tool geen ‘native video’ kunt uploaden. In plaats daarvan delen deze tools een link naar de video op hun eigen platform. Anders dan native video’s beginnen deze ingesloten video’s echter niet automatisch af te spelen in de timeline van je volgers. Ze moeten dus bewust op je video klikken. Gevolg: veel minder views.

Ook posts met een link erin kun je het beste handmatig delen, omdat LinkedIn niet zo dol is op uitgaande links. Update september 2020: op dit moment lijkt LinkedIn posts met links niet meer af te straffen.

Als je toch een scheduling tool gebruikt, heb je dus een mix van posts die je handmatig deelt en posts die je van tevoren inplant. In mijn ervaring kan dat behoorlijk onoverzichtelijk worden. Daarom zet ik gewoon ál mijn posts in Notion en copypaste ik ze gewoon op het tijdstip dat ik ze wil delen.

Wanneer een social media tool wél een goed idee kan zijn

Kun je dan beter helemaal nooit een social media tool gebruiken? Nee, dat ook weer niet. In de volgende situaties kunnen dit soort tools wel handig zijn:

  1. Als je de ingeplande content mixt met spontane content. Post bijvoorbeeld op maandag, woensdag en vrijdag een ingepland bericht, zodat je in ieder geval ook zichtbaar bent als je even geen tijd hebt. Op de overige dagen kun je, mits je natuurlijk inspiratie hebt, een spontaan bericht inplannen.
  2. Als je een groter bedrijf bent of als je de content voor iemand anders inplant, bijvoorbeeld als VA die de social-mediakanalen van haar klanten beheert. Als je al die content handmatig wilt delen, op verschillende tijdstippen, ben je op den duur alleen nog maar daarmee bezig. Het is in dat geval een stuk efficiënter om alle content van tevoren te maken en ook in één keer in te plannen.
  3. Als je alleen maar posts zonder links deelt. Zoals ik hierboven al schreef, zien social-mediaplatformen jou niet graag hun platform verlaten. Om die reden kun je beter geen links toevoegen aan je posts. Als je dat toch doet, zet ze dan in de comments of publiceer eerst je post en voeg dan pas de link toe. Met een scheduling tool is dit niet mogelijk en moet je je link toevoegen aan de post zelf. Ook posts met video’s erin kun je beter handmatig delen. Video’s die ingepland zijn met een scheduling tool, beginnen namelijk niet automatisch af te spelen en dat zie je terug in je bereik.
  4. Als je posts écht evergreen zijn (bijvoorbeeld vakinhoudelijke tips) en niet snel zullen veranderen doordat jij je ontwikkelt. Posts waarin je je visie deelt, zijn dus niet evergreen. Die visie kan over een paar maanden immers wel weer anders zijn.
  5. Als je op vakantie gaat. 2 weken niet zichtbaar zijn kan flinke gevolgen hebben voor je bereik als je weer terugkomt. Het kan dan slim zijn om wat berichten in te plannen, zodat je niet helemáál van de radar verdwijnt. Als je dat wilt tenminste. Gewoon even helemaal offline zijn is af en toe ook wel eens goed 😉
foto Renske Holwerda

Over de auteur

Hoi, ik ben Renske 👋 Ik schrijf webteksten, blogposts en whitepapers voor cleantech en duurzame bouw.

Plaats een reactie