Als je een link naar een artikel op je website deelt via social media of je nieuwsbrief, ben je natuurlijk heel benieuwd hoe dit artikel presteert.
Veel ondernemers duiken daarvoor in de statistieken van hun social media platform of hun e-mailprogramma en baseren de populariteit van het artikel op het aantal kliks.
Hoe meer kliks, hoe beter het artikel gelezen wordt, is de gedachtegang hierachter.
Dit klopt echter niet helemaal. Dat je bezoekers op een bepaalde link hebben geklikt, wil nog niet zeggen dat ze het artikel ook echt hebben gelezen. Misschien zijn ze binnen 5 seconden wel weer vertrokken.
De enige informatie deze statistieken je geven, is dat je kop en teaser prikkelend genoeg waren om door te klikken. Meer niet.
Het aantal kliks zegt dus niks over hoe goed je artikel gelezen wordt.
Natuurlijk kun je in Google Analytics via Acquisitie —> Sociaal —> Overzicht zien via welke kanalen je bezoekers zijn binnengekomen, hoelang ze zijn gebleven, hoeveel pagina’s ze hebben bekeken en zelfs of er conversies zijn geweest (als je doelen hebt ingesteld).
Maar ook dat vertelt nog niet het hele verhaal.
Je weet niet welke specifieke link in je nieuwsbrief of op LinkedIn je dit verkeer (en eventuele conversies) heeft opgeleverd.
Tenzij je UTM-tags gebruikt.
Met UTM-tags kun je precies zeggen: deze blogpost op LinkedIn heeft mij 3 nieuwe nieuwsbriefinschrijvingen opgeleverd.
Of: de link naar mijn cursus in mijn e-mailhandtekening heeft me 2 nieuwe deelnemers opgeleverd.
Dit geeft je dus veel meer informatie.
In dit artikel leg ik uit wat UTM-tags zijn, waarom je ze wilt gebruiken en hoe je ze zelf op een gemakkelijke manier toevoegt aan je links. Geen technische kennis nodig, beloofd!
Wat zijn UTM-tags?
UTM-tags (ook wel ‘parameters’ genoemd) zijn stukjes code die je kunt toevoegen aan een link. Er zijn er in totaal 5, maar 3 zijn verplicht:
- UTM_source
- UTM_medium
- UTM_campaign
UTM_source
UTM_source is de exacte bron waar het verkeer vandaan komt. Bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, je e-mailhandtekening of een specifieke nieuwsbrief (bijvoorbeeld: nieuwsbrief-augustus)
UTM_medium
UTM_medium is het soort medium dat gebruikt is voor het verspreiden van de content. Dit zijn vaste categorieën in Google Analytics, waaronder social en email.
UTM_campaign
UTM_campaign is een beschrijving van de specifieke link. Stel dat ik in mijn nieuwsbrief van september een artikel opneem over UTM-tags. Dan is de UTM_campaign: blogpost-UTM-tags.
Mijn blogpost is in dit geval de campagne.
In dit geval ziet mijn complete UTM-tag er als volgt uit. Het zwartgedrukte deel zijn de UTM-tags:
Mocht je nu zweethanden krijgen: verderop geef ik je een tool waarmee je deze links heel gemakkelijk zelf kunt maken.
Waarom zou je UTM-tags gebruiken?
Zoals ik in het begin van dit artikel al uitlegde, weet je zonder UTM-tags niet wat er na de klik gebeurt. Gaan de mensen die op je campagnes hebben geklikt meteen na het lezen van de pagina weer weg (‘bouncen’ ze)? Of bezoeken ze nog meer pagina’s? En zo ja, welke dan?
Bovendien weet je niet hoe effectief je marketingcampagnes zijn.
Stel, je hebt een cursus op je website staan. Deze heb je op dinsdag gepromoot op Facebook, LinkedIn en Instagram en in je nieuwsbrief. Woensdagochtend zie je dat je een paar cursussen hebt verkocht. Ha, denk je. Dat komt vast door mijn promotie van gisteren.
Maar je weet niet via welke welke weg deze kopers zijn gekomen. En daardoor weet je niet welke kanalen in jouw geval het meest effectief zijn. Als je UTM-tags gebruikt en doelen instelt in Google Analytics weet je dit wel.
Overigens kun je met behulp van UTM-tags en doelen álle conversies tracken. Dus ook inschrijvingen voor je nieuwsbrief en contactaanvragen.
Zelf heb ik een inschrijflink voor mijn nieuwsbrief in mijn e-mailhandtekening staan. Deze heb ik voorzien van UTM-tags en ik kan dus precies zien wie zich via mijn e-mailhandtekening heeft aangemeld voor mijn nieuwsbrief.
In dit artikel van Orbit Media Studios vind je een eenvoudig stappenplan voor het instellen van doelen (en het inrichten van Google Analytics als geheel). In het geval van nieuwsbriefinschrijvingen en contactaanvragen heb je alleen maar een unieke bedank-pagina nodig voor elke conversie.
Maak je eigen campagnes
Gelukkig hoef je je link niet zelf te voorzien van UTM-tags. Daar bestaan tools voor. Google heeft er zelf eentje, maar ik gebruik liever die van Orbit Media. Dan kun je ook meteen zien hoe je link eruit komt te zien in Google Analytics.
Waar vind je je campagnes?
Goed, je hebt links met UTM-tags aangemaakt en gedeeld via social media en in je nieuwsbrief. Nu wil je natuurlijk weten hoe goed je artikelen gelezen zijn en of er conversies zijn geweest.
Daarvoor ga je naar Google Analytics —> Rapporten —> Acquisitie —> Campagnes —> Alle campagnes.
En tadaa, hier zie je al je campagnes op een rijtje:
Als je doelen hebt ingesteld, vind je ook de conversies onder Alle campagnes:
Best practices
- Zorg ervoor dat je eigen bezoekjes aan je website niet worden meegenomen in Google Analytics. Dit kun je doen door een IP-filter in te stellen of door de Google Analytics Opt-out Add-On of Ghostery te installeren in je browser. Het voordeel van de laatste twee is dat je verkeer altijd geblokkeerd wordt. Dus ook als je op een andere plek (met een ander IP-adres) aan het werk bent of een VPN gebruikt. Het nadeel is: je verstuurt ook geen data meer als je op andermans site zit. De data in Google Analytics worden er niet accurater van als iedereen dit soort tools gebruikt.
- Je analytics worden om middernacht geüpdatet. Als je vandaag een campagne aanmaakt, dan is-ie dus pas morgen zichtbaar (mits erop geklikt is natuurlijk). Als je meteen wilt weten of je campaign werkt, klik er dan op en kijk bij ‘Real Time’ in Google Analytics (NB: dit werkt natuurlijk alleen als je je eigen verkeer niet hebt geblokkeerd op je computer)
- Gebruik uitsluitend kleine letters en wees consistent in je schrijfwijze. Voorbeeld: LinkedIn en linkedin zijn in Google Analytics 2 verschillende bronnen.
- Gebruik een url-shortener om je links te verkorten. Bitly is een goede keuze. Bijkomend voordeel is dat je dan real time de clicks kunt tracken.
- Gebruik geen UTM-tags binnen je eigen site en gebruik ook geen UTM-tags voor artikelen op andere sites. Die komen immers niet in jouw eigen Google Analytics-dashboard terecht.