5 tips om tijd te besparen met social media

Je weet dat je iets met social media moet als zelfstandig ondernemer. Maar oh wat kun je je overdonderd voelen als je erover nadenkt.

Want:

  • Voor welke kanalen moet je kiezen?
  • Hoe vaak moet je iets posten?
  • Wat moet je posten?
  • En: hoe zorg je ervoor dat het je niet ontzettend veel tijd kost?

Zelf heb ik ook ooit met deze vragen geworsteld.

Gelukkig ben ik erachter gekomen dat social media helemaal niet veel tijd hoeft te kosten. Als je het maar slim aanpakt. In deze blogpost deel ik mijn tips en tricks met je.

1. Focus je op 1 of 2 kanalen

Veel ondernemers maken de fout overal aanwezig te willen zijn. Dat kan niet. Kies liever 1 of 2 kanalen waar je vol op inzet. Welke kanalen dat zijn? Het kanaal waar je doelgroep zich bevindt én waar je zelf affiniteit mee hebt. Anders houd je het niet vol.

Zelf ben ik in het verleden actief geweest op Facebook en Instagram, maar post ik sinds juli 2019 zakelijk uitsluitend op LinkedIn.

Tip: misschien denk je: ik richt me op B2B, dús ik moet op LinkedIn zitten. Niet per se. B2B bestaat ook uit gewone mensen van vlees en bloed die ‘s avonds kattenfilmpjes kijken op Facebook 😉

2. Bedenk thema’s voor je berichten

Heb je geen inspiratie voor je social-mediaberichten? Vraag je dan af waarover je een reeks berichten kunt maken. Zelf heb ik een reeks tool tips, SEO-tips en quotes rondom schrijven gehad. Ook mijn blogposts (zeker lijstjes-posts) deel ik op in social-mediaberichten. Verder zou ik bijvoorbeeld nog een reeks social-mediatips, e-mailmarketingtips en productiviteitstips kunnen maken.

Bedenk welke reeksen relevant zijn voor jouw doelgroep. Met een tool als Smarterqueue kun je categorieën aan vaste dagen koppelen. Dus bijvoorbeeld elke dinsdag een social-mediatip.

Tip: kies je voor quotes? Deel dan niet gewoon de quote, maar schrijf er een persoonlijk verhaaltje bij, waarin je vertelt waarom die quote betekenis heeft voor jou.

3. Maak een heleboel berichten in 1 keer

Gebruik jij Canva om visuals voor je berichten te maken? Dan is het handig om te weten dat je binnen 1 ontwerp tot 30 afbeeldingen kunt maken. Dus je maakt een ontwerp en vervolgens kopieer je dat 29 keer. Je hoeft dan alleen maar de tekst aan te passen.

Op deze manier heb ik al mijn series gemaakt.

Vervolgens download je de afbeeldingen in 1 keer en kun je ze ook in 1 keer inplannen met behulp van een social media planning tool (zie de volgende tip). Dit bespaart je echt superveel tijd.

4. Gebruik een tool voor het inplannen van je berichten

Sommige mensen lijken áltijd op social media te zitten. Zelfs als ze op vakantie zijn, zie je ze nog berichten posten op hun zakelijke pagina.

In werkelijkheid plannen deze mensen hun berichten van tevoren in via het kanaal zelf (voor zover mogelijk) of met behulp van een tool. Ze gaan er eens per week, 2 weken of maand een (mid)dag voor zitten en plannen dan al hun content van tevoren in.

Een tool die veel gebruikt wordt, is Buffer. Deze tool is in de basis gratis. Ook HootSuite wordt veel gebruikt.

Een veelgehoorde reden om zo’n tool niet te gebruiken, is dat je berichten minder bereik zouden opleveren als je ze niet rechtstreeks met de tool zelf inplant.

Dit is een afweging die je voor jezelf moet maken.

Vind je het belangrijk om een zo groot mogelijk bereik te hebben? Gebruik dan geen externe tool voor het inplannen van je berichten en zet een eventuele link naar een blogpost in de comments.

Wil je graag snel meerdere berichten voor meerdere kanalen kunnen inplannen en er verder geen omkijken meer naar hebben? Kies dan voor een externe tool. Maar wees je er wel van bewust dat niet je mogelijk niet al je content met een tool kunt inplannen (document posts of polls op LinkedIn worden bijvoorbeeld niet ondersteund).

Lees ook: 6 redenen om geen social media scheduling tool te gebruiken

5. Plaats je berichten volgens een vast schema

Het ene medium is vluchtiger dan het andere. Hoe vaak je dus moet posten om zichtbaar te blijven, hangt af van het medium dat je gebruikt. Op Twitter is een tweet na een paar minuten oud en op LinkedIn kun je zelfs na een week nog likes en comments krijgen.

CoSchedule heeft op basis van verschillende onderzoeken in kaart gebracht hoe vaak je in het ideale geval moet posten op de verschillende kanalen.

Daar kwam het volgende uit:

  • Facebook: 1 bericht per dag
  • Instagram: 1-2 berichten per dag
  • LinkedIn: 1 bericht per dag

Zelf ga ik voor deze kanalen uit van 3 geplande berichten per week. Daarnaast komt er vaak spontaan nog wel iets bij wat ik wil delen.

Het belangrijkste is dat je regelmatig zichtbaar bent en dat je een schema hanteert dat werkt voor jou. Liever 3 keer per week iets posten volgens een vast schema dan 3 weken lang elke dag een post plaatsen en dan een hele poos niet meer.

Tip: bepaal 3 vaste dagen waarop je gaat posten en koppel die aan een van de thema’s uit tip 2. Zo heb je elke week terugkerende thema’s en weten jouw volgers wat ze van je kunnen verwachten.

Lees het hele artikel van CoSchedule en bekijk de aanbevelingen voor de andere kanalen.

Social media kost vooral veel tijd als je geen plan hebt: als je op alle kanalen actief probeert te zijn, elke week (of dag) weer moet bedenken wat je gaat posten en als je alles handmatig wilt doen.

Vergelijk het met het maken van muffins: je kunt elke dag 1 muffin maken, of je kunt een batch muffins in 1 keer maken. Wat denk je dat minder tijd kost? 🙂

Door van tevoren te bedenken op welke kanalen je gaat posten, wanneer en waarover, creëer je een routine voor jezelf. En routines slurpen veel minder tijd en energie dan ad-hoc-acties.

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Hoi, ik ben Renske 👋 Ik schrijf webteksten, blogposts en whitepapers voor cleantech en duurzame bouw.

Plaats een reactie