Kun jij ook zo lang zitten sleutelen aan dé perfecte blogpost of video? En ben je dan teleurgesteld als je niet zoveel reacties hebt gekregen als je had verwacht?
Probeer het maken van content dan eens te zien als een experiment. Een experiment waarin je uitvogelt wat wel en niet aanslaat bij je doelgroep.
Marketingcoach George Kao heeft hier een handig stappenplan voor bedacht. Hij verdeelt het maken van content in 3 stadia. Hieronder licht ik ze toe.
Stadium 1: casual content
In dit stadium experimenteer je er lekker op los en besteed je nog niet te veel tijd aan je content. Je slingert zo veel mogelijk ideeën de wereld in en kijkt, zonder verwachtingen, wat resoneert met je volgers.
Veel van mijn social media posts zijn stadium 1-content: ik heb een idee, schrijf er snel een bericht over voor op social media en afhankelijk van de respons neem ik het mee naar stadium 2.
💡 Ook gecureerde content valt onder stadium 1. Dit houdt in dat je content van iemand anders deelt met je volgers. Contentcuratie kost weinig tijd, maar kan je veel inzicht opleveren in de interesses van je volgers.
Stadium 2: improve on what’s liked
Eens per maand kijk je welke content uit stadium 1 het goed heeft gedaan (kijk naar bereik, likes, positieve reacties en shares). Deze content ga je vervolgens verder verbeteren en breder verspreiden.
Werk een social media post uit stadium 1 bijvoorbeeld uit tot een blogpost, deel deze ook op andere kanalen en verstuur ‘m in je nieuwsbrief.
Het grote voordeel van deze aanpak is dat je je kostbare tijd niet verspilt aan het creëren van content waar je volgers niet op zitten te wachten. Je weet immers al dat deze content aanslaat 🙌
Stadium 3: integrate and productize
In stadium 3, ten slotte, voeg je content uit stadium 2 samen.
Zijn er blogposts die een logisch geheel vormen? Overweeg dan er een ebook van te maken dat je gratis of betaald op je site kunt aanbieden.
Of misschien heb je een reeks video’s opgenomen waar je een videoserie van kunt maken, of die als basis kunnen dienen voor een online cursus.