Social media.
Het begrip zegt het al: media waarop je sociaal bent. Waar je dus in gesprek gaat met je volgers. Toch zie ik nog steeds heel veel ondernemers (ook bekende) die social media niet begrepen hebben. Die dus níét sociaal zijn en hun tijd eigenlijk lopen te verdoen.
Ben jij benieuwd wat de beste manieren zijn om je volgers op je te laten afknappen en hoe je dit kunt voorkomen? Komen ze!
1. Niet of veel te laat reageren op vragen of opmerkingen bij je posts
Ik zag dit ooit in de praktijk bij een bekende copywriter. Hij postte heel veel op verschillende kanalen (en stelde zelfs vragen), maar hij reageerde nooit ergens op. Toen ik vroeg waarom niet, gaf zijn team aan “dat dat niet in hun strategie paste.”
Huh?
Waarom stel je een vraag als je niet geïnteresseerd bent in het antwoord? Op een feestje loop je toch ook niet weg als je je eigen verhaal gedaan hebt? Daar is niks sociaals aan.
Tip om het anders te doen:
Ruim op vaste momenten in de week (bijv. elke dag een kwartiertje) wat tijd in in je agenda om op reacties te reageren. In ieder geval met een like, maar liefst met een comment. Dan voelen je volgers zich gehoord en gezien.
2. Volg-en-ontvolgacties
Vooral op Instagram en Twitter zijn ze een echte plaag: mensen die je beginnen te volgen en meteen je laatste 3 of 4 posts ook even liken. Ik hoop dat jij dat niet doet, maar als je dat wel doet: stop er alsjeblieft vandaag nog mee. Het ligt er té dik bovenop dat je teruggevolgd wilt worden. Dat werkt niet als je een relatie met je volgers wilt opbouwen.
Tip om het anders te doen:
Laat een persoonlijk berichtje achter onder een van de posts, waaruit blijkt dat je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in wat de ander te vertellen heeft. Dan is de kans een stuk groter dat je teruggevolgd wordt.
3. Bots inzetten
Misschien heb je ze wel eens gezien op Instagram: mensen die met ‘awesome content’ reageren als jij een bepaalde hashtag hebt gebruikt. Soms met het verzoek om hun profiel ook eens te bekijken. Dit zijn bots die geprogrammeerd zijn om een automatische reactie achter te laten als een bepaalde hashtag gebruikt wordt.
Dit is niet alleen bloedirritant, maar kan ook pijnlijke situaties opleveren. Zo deelde een bevriende onderneemster een verdrietig bericht over haar overleden vader en reageerde een botje met “goed bezig, meid!” Oei…
Tip om het anders te doen:
Alleen mensen volgen in wie je oprecht geïnteresseerd bent. Wil je dat ze je terugvolgen? Ga dan oprechte connecties aan. Like posts van anderen, reageer erop. Uiteindelijk val je in positieve zin op en volgen ze je vanzelf terug.
4. Alleen maar promotionele content posten
Heb je een gave cursus ontwikkeld? Zeker promoten. Maar. Niet. In. Elk. Bericht. Je kanaal is geen reclamefolder. Je klanten willen het gevoel hebben dat je in hen geïnteresseerd bent. Dat je hen oprecht wilt helpen, in plaats van ze alleen maar iets aan te smeren.
Tip om het anders te doen:
Wissel je promotionele content af met niet-promotionele content. Er zijn verschillende formules voor de optimale verhouding, waaronder de bekende Pareto-formule (ha, die lijkt ook op álles van toepassing te zijn): post 80% niet-promotionele content tegenover 20% promotionele content.
5. Een vooraf ingevulde social media kalender gebruiken
Superhandig zijn ze, die vooraf ingevulde social-media kalenders. Je schrijft een eigen berichtje bij de Dag van de Huppeldepup en klaar ben je. Alleen doet 99% van de andere ondernemers op social media dat ook. Het is dus niet echt origineel.
Bovendien zijn de meeste dagen van de dagen op zo’n kalender totaal niet relevant voor jouw business.
Ja, je bent weer even zichtbaar en misschien krijg je ook nog wel een paar likes. Maar uiteindelijk laat je geen blijvende indruk achter bij je volgers. Ik noem het ‘zichtbaar zijn om het zichtbaar zijn’. Omdat je nu eenmaal elke dag een bericht op Facebook ‘moet’ plaatsen.
Ik ontvolg regelmatig pagina’s die te veel van dit soort content plaatsen.
Tip om het anders te doen:
Maak liever je eigen content. Het is niet erg om bijvoorbeeld quotes van anderen te gebruiken, maar geef er dan wel een eigen twist aan door te vertellen waarom de quote betekenis heeft voor jou. Idem voor als je een artikel van een ander deelt: voeg er iets van jezelf aan toe. Bijvoorbeeld een intro, een samenvatting of een aanvullende tip.