Lange tijd moest ik weinig van podcasts hebben. Ze zijn ontoegankelijk voor doven en slechthorenden, niet vindbaar in Google, bijna niemand luistert er nog naar (dacht ik, bijna 5 miljoen Nederlanders blijken naar podcasts te luisteren) en het is lastig om een call to action te doen.
De laatste tijd ben ik echter steeds enthousiaster geworden en zie ik het feit dat podcasts in Nederland nog niet gemeengoed zijn juist als een voordeel. Met een podcast kun je je nog écht onderscheiden van de concurrentie. En door een transcript van je podcast te maken (of nog beter: een blogpost op basis van je transcript) kun je ook meerdere van de bovenstaande bezwaren tackelen.
Ik wilde er dus wel wat meer over weten en daarom las ik het in augustus 2019 verschenen boek So You Want To Start A Podcast van Kirsten Meinzer. Iemand van wie ik nog nooit had gehoord, maar die in Amerika al een aardige track record blijkt te hebben in podcastland.
Het boek bestaat uit 7 delen:
- Dream it. In dit deel komen vragen aan bod als: waarom wil je een podcast en waarom is een podcast de beste manier om jouw boodschap te verspreiden? Voor wie is je podcast bedoeld? Waar wil je het over hebben? Vragen waarop je een antwoord moet hebben voordat je überhaupt begint. Tenminste: als je niet bij die 84% wilt behoren die er na 9 afleveringen weer de brui aan geeft.
- Write it. Hoe gaat je podcast eruitzien? Een podcast is méér dan gezellig in het luchtledige babbelen. Je hebt een format en een structuur nodig, wil je dat mensen naar je blijven luisteren. Meinzer geeft in het boek verschillende voorbeelden van formats en daagt je uit buiten de gebaande paden te gaan. Goede tip: gebruik je een script? Schrijf dan voor het oor, niet voor het oog. In andere woorden: schrijf voor mensen die luisteren, niet voor mensen die lezen. Een podcast is géén voorgelezen blogpost.
- Host it. Wat komt er allemaal kijken bij het hosten van een podcast? Wil je een co-host? En zo ja, hoe zorg je dan dat jullie elkaar niet in de weg zitten? In dit deel wijst Meinzer ook op het belang van diversiteit. Volgens haar heeft 66% van de podcasts in Amerika een blanke man als host, terwijl de meerderheid van de Amerikaanse bevolking niet uit blanke mannen bestaat. Door diversiteit in te brengen, bereik je een groter en diverser publiek en kun je een onderwerp op verschillende manieren belichten. Dit hoofdstuk alleen al maakt het boek de moeite van het lezen waard.
- Cast it. Hoe krijg je de gasten die je wilt in je podcast, hoe bereid je ze voor en hoe zorg je voor een knettergoed interview dat mensen willen uitluisteren? Een goede tip is om een voor-interview te doen voor het échte interview voor je podcast. Want, zoals Meinzer zegt: ‘While everyone in the world has a great story, some people just aren’t great at telling their great stories.’ Daar kom je liever niet tijdens het échte interview pas achter.
- Make it. Welke apparatuur heb je nodig? Hoelang moet je podcast zijn? Waar moet je op letten bij het editen? Meinzer gaat niet in op specifieke merken apparatuur, maar geeft in plaats daarvan vooral tips om een audio-opname van goede kwaliteit te maken. Dé tip der tips: neem je podcast op in je kledingkast. En hoelang je podcast moet zijn? Volgens Meinzer luistert de meerderheid van podcastluisteraars het liefst naar een podcast van 20 tot 40 minuten lang. Haar advies is dan ook om te starten met 20 minuten.
- Share it. Hoe vaak, via welke platformen en hoe deel je je podcast? Zorg voor een frequentie die je kunt volhouden. Liever 1 podcast per 2 weken dan 2 maanden lang 1 podcast per week en dan ineens de ene week wel en de andere week niet. Verder gaat Meinzer hier in op hoe je aantrekkelijke ‘show art’ en klikwaardige titels en beschrijvingen maakt.
- Grow it. Hoe laat je het publiek voor je eigen podcast groeien? Hoe creëer je betrokkenheid bij je huidige luisteraars? Hoe trek je nieuwe luisteraars aan?
Al met al vond ik het een zeer goed boek met veel goede tips voor beginnende, maar zeker ook gevorderde podcasters.
Je moet er wel even doorheen prikken dat het boek waarschijnlijk niet geschreven is voor de zzp’er met een beperkt budget, voor wie de podcast bijzaak is. Een producer of een studio huren klinkt leuk, maar wie heeft daar geld voor (over)? Nee, dan is de tip om de podcast in je kledingkast op te nemen toch iets haalbaarder.
Ook had het boek hier en daar wat praktischer ingestoken kunnen zijn. Het hoofdstukje over het promoten van je podcast behelst bijvoorbeeld weinig meer dan: het is belangrijk je podcast te promoten. Maar over hoe je dat dan precies doet, wordt met geen woord gerept. Ik had hier op z’n minst iets over audiograms verwacht (korte videofragmenten van opnames uit een podcast).
Bottom line (vooral bedoeld voor perfectionisten): probeer de tips in het boek te zien als iets waar je naartoe kunt werken naarmate je meer ervaring krijgt met podcasten, niet als iets waarmee je moet starten.