Reageren op LinkedIn: de snelste manier om in beeld te komen bij je ideale klant

Wil jij graag wat actiever worden op LinkedIn maar is het delen van je eigen content nog een brug te ver? Of krijg je maar weinig respons op je posts? Begin dan met reageren op andermans content. Ook een sterke, inhoudelijke (!) reactie is immers content.

In dit artikel vertel ik je wat de voordelen zijn van reageren op andermans LinkedIn-berichten, hoe je je ideale klant vindt en hoe je écht opvalt in andermans tijdlijn.

De voordelen van reageren op andermans berichten

1. Als jij regelmatig op anderen reageert, zullen zij straks ook sneller op jou reageren

Dit is het wederkerigheidsprincipe van de Amerikaanse beïnvloedingspsycholoog Robert Cialdini en het houdt in dat als jij iets voor een ander doet, die ander ook graag iets voor jou terug wil doen. Door regelmatig op anderen te reageren word je likeable. Ik zie vaak dat mensen bij wie ik reageer een bezoekje brengen aan mijn profiel en ook een comment achterlaten onder mijn laatste post.

Volgens LinkedIn-expert John Espirian is het wel een goed idee om eerst op andermans content te reageren voor je een eigen post plaatst. LinkedIn zou jouw nieuwe post dan iets meer tonen bij deze mensen. Ook adviseert hij om 5 tot 10 keer zo vaak op anderen te reageren dan zelf een post te delen. Dus als je bijvoorbeeld 3 keer per week op LinkedIn post, laat dan 15 tot 30 comments achter bij anderen.

2. Jouw volgers zien jouw reacties voorbijkomen in hun timeline dus ook reacties dragen bij aan jouw zichtbaarheid

De zichtbaarheid van comments is op LinkedIn veel groter dan op andere platformen. Wees je er dus van bewust dat je likes en reacties zichtbaar zijn voor je volgers en dat je hiermee dus ook waarde toevoegt voor je volgers. Like en comment dus niet op alles wat je voorbij ziet komen, maar vraag je af:

  1. Is dit ook interessant voor mijn volgers?
  2. Draagt het bij aan mijn personal brand en/of contentmissie?

Ik krijg regelmatig te horen dat mensen niet alleen mijn eigen posts waarderen, maar ook de posts die ze via mij in hun timeline voorbij zien komen.

Enne, erger je je aan een bepaalde post? Dan kun je er ook voor kiezen om NIET te reageren. Dan draag je er ook niet aan bij dat deze post zich nog verder verspreidt op LinkedIn 😉

3. Je kunt op je gemak vertrouwd raken met de spelregels van LinkedIn en daardoor wordt de stap naar het creëren van eigen content minder groot

Voor veel mensen is het delen van eigen content op LinkedIn een grote stap. Je stelt je kwetsbaar op door je eigen ideeën te delen en veel mensen hebben toch het idee dat het LinkedIn-publiek een stuk kritischer is. Ik weet in ieder geval nog dat ik in het begin een keer een post weer verwijderd heb, omdat iemand er kritisch op had gereageerd 😉

Door te beginnen met reageren bij anderen val je ook op, maar zet je jezelf toch minder in de spotlights.

4. Je hoeft niet te hopen dat specifieke mensen jouw content zien

Als je je ideale klant goed in beeld hebt, hoop je natuurlijk dat deze jouw content voorbij ziet komen en dat jij opvalt in zijn timeline. Maar als je regelmatig op hem reageert met een slimme comment weet je zéker dat je opvalt. Bovendien vergroot je zo de kans dat je connectieverzoek na een paar comments geaccepteerd wordt. Of misschien ontvang je zelf wel een connectieverzoek!

5. Je laat zien dat je verstand van zaken hebt

Eigen content delen is een uitstekende manier om je kennis en visie op je vak tentoon te spreiden, maar dit doen onder posts van anderen is nog veel effectiever.

Een voorbeeld: ik reageerde eens onder een post met ‘Leuk, een soort Wikihouse, maar dan voor bestaande bouw’. Door de term Wikihouse te gebruiken liet ik zien dat ik op de hoogte was van ontwikkelingen binnen de bouwsector. Dit leverde me direct 2 connectieverzoeken en een kennismakingsgesprek op, want het bedrijf bleek toevallig op zoek naar een copywriter.

Hoe vind je die ideale klant?

Leuk, reageren bij die ideale klant, maar dan moet je ‘m wel weten te vinden. Daarvoor is het allereerst belangrijk om je ideale klant zo veel mogelijk af te bakenen. Hoe je dat precies doet, voert te ver voor deze post, maar hoe specifieker je kunt zijn, hoe beter.

Zelf richt ik me bijvoorbeeld op bedrijven die zich met cleantech en biobased bouwen bezighouden. Met name biobased bouwen is een heel specifieke niche en het was voor mij dan ook vrij eenvoudig om mijn netwerk in deze sector uit te breiden.

Zo pakte ik dit aan:

  • Ik zorgde ervoor dat mijn kopregel en profiel superduidelijk waren:
  • Ik zocht op LinkedIn op specifieke termen zoals ‘biobased’ en ‘duurzaam bouwen’.
  • Ik keek wie content deelden over dit onderwerp en hoeveel reacties zij kregen. Zo ontdekte ik al snel wie de influencers waren.
  • Ik ben deze influencers gaan volgen en ontdekte via hen weer andere interessante personen om te volgen: via de reacties die de influencers kregen op hun posts en via hun reacties op anderen, die dankzij mijn volgactie ook in mijn tijdlijn verschenen.
  • Af en toe liet ik een like of een reactie achter, waardoor mensen mijn profiel gingen bekijken en me een connectieverzoek stuurden. Dankzij mijn kopregel en profiel was meteen duidelijk voor hen dat ik mogelijk interessant was om mee te connecten.

Zo val je op met je reactie

1. Besteed aandacht aan de inhoud van je reactie

Reageer dus niet met “helemaal mee eens”, maar laat de poster met een goed doordachte comment zien dat je de post écht met aandacht gelezen hebt zonder meteen je eigen visie erin te knallen. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

  1. Copy paste een passage uit de post die je aansprak
  2. Geef je eigen visie hierop
  3. Tag de poster

Doe dit bij mensen met wie je graag zou willen samenwerken en het kan je zomaar een nieuwe klant opleveren 😉

Tot de zomer van 2019 postte ik zelf weinig op LinkedIn, maar liet ik wel reacties achter bij anderen die interessante content plaatsten. Mensen die ik héél hoog had zitten vanwege hun waardevolle bijdragen. En als ik dat een paar keer gedaan had, kreeg ik vanzelf een keer een connectieverzoek van ze (OMG!). Door regelmatig op iemands content te reageren val je dus op 😊

Nog een voordeel: waardevolle comments krijgen vaak meerdere likes en reacties. Hierdoor kom je boven aan de comments te staan en dat levert je nog meer zichtbaarheid op.

Bekijk ook deze video waarin LinkedIn-expert Judi Fox uitlegt hoe je een ‘high quality comment’ achterlaat.

2. Be nice

Mijn ex had een post-it op haar monitor hangen met de tekst ‘be nice’, om haar eraan te herinneren altijd aardig te blijven tegen collega’s. Net als in het echte leven geldt ook op LinkedIn dat je verder komt als je een beetje aardig tegen anderen bent 😉 Hoe kun je op een positieve manier reageren zonder betweterig over te komen?

Stel dat je het niet met iemand eens bent, val dan niet meteen met de deur in huis maar geef eerst een compliment over de post of benoem iets waar je het wel mee eens bent. Het helpt ook om niet te stellig te reageren en te laten zien dat je openstaat voor een andere mening/visie. Dus niet: “Wat een onzin!”, maar: “Mijn ervaring is zus en zo, ik ben benieuwd hoe jij dat ziet?” Dan houd je het bij jezelf.

Lees als je klaar bent je reactie nog eens na. Hoe voelt het voor jou om dit te delen? Hoe zou je het vinden als iemand anders deze reactie bij jou zou achterlaten? Soms kies ik er ook voor om een pb te sturen (bijvoorbeeld als ik een knoeperd van een spelfout in een bericht zie staan).

Vind je het moeilijk om niet emotioneel of boos te reageren? Het laten gaan is ook nog een optie 😉

Bonustip

Heb je een sterke reactie achtergelaten onder een post? Bewaar ‘m dan en deel ‘m een keer als eigen post.

Zo reageerde Elke met een anekdote over Picasso op een post van mij en maakte ze er vervolgens een eigen post van. Waar ze wel mooi even 356 likes mee binnenharkte.

Of ik het niet vervelend vond dat zij zoveel succes boekte door op mijn post ‘mee te liften’, vroeg ze in een DM. Nee hoor, zei ik, het was haar eigen, originele bijdrage aan mijn post en ze had het volste recht hier zelf een post over te schrijven 😄

Elke Wiss.png

Ben jij je al bewust van de waarde van comments op LinkedIn? Begin vandaag nog met oefenen door een goed doordachte reactie onder dit artikel achter te laten 😉

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Renske Holwerda schrijft blogposts en whitepapers over cleantech, ecologisch bouwen en de circulaire economie. Ze heeft 10+ jaar professionele schrijfervaring voor verschillende branches.

Plaats een reactie

× Heb je een vraag? Stuur me een appje!