Kost het schrijven van een blogpost jou ook altijd meer tijd dan je lief is? En kom je ook vaak na een halve middag worstelen tot de conclusie dat je verhaal alle kanten opgaat en je de helft dus wel weer kunt schrappen?
Dan helpt het enorm om van tevoren na te denken over een logische structuur van je blog. Op die manier gaat het schrijven een stuk sneller, is je verhaal beter te volgen voor je lezer en kun je je content gemakkelijker hergebruiken.
Lees snel verder en ontdek hoe deze optimale structuur eruitziet en hoe je hem zelf kunt toepassen in je blogposts.
De ideale opbouw van je blogpost
Je blogpost is in het ideale geval opgebouwd uit de volgende 7 onderdelen:
Hieronder licht ik deze bouwstenen verder toe.
De titel
De titel (of headline) wordt vaak het belangrijkste onderdeel van je blogpost genoemd. Immers: je kunt nog zo’n fantastische blogpost geschreven hebben, als mensen er niet op klikken, is al je moeite voor niks geweest.
Zet dus niet de eerste de beste titel die je te binnen schiet boven aan je blogpost (of in de onderwerpregel van je e-mail), maar neem hier echt even de tijd voor.
Sommige ervaren schrijvers menen zelfs dat je maar liefst 25 titels zou moeten opschrijven.
Zet bijvoorbeeld een timer en noteer in 5 minuten zoveel mogelijk titels. Vervolgens kies je uit dit lijstje de titel waar je het meest enthousiast van wordt.
Hieronder vind je 3 soorten titels die je het vaakst voorbij ziet komen. Daar is een goede reden voor: ze werken.
- Lijstjes-titels
Mensen zijn gek op lijstjesblogposts. Ze hebben zelfs een eigen naam: listicles. Listicles zijn heel geschikt voor mensen die in de awareness-fase zitten. Dit soort snackable content is perfect voor een eerste kennismaking met jou.
Voorbeelden van lijstjes-titels:
20 tips voor een eeuwig leven van je auto
10 manieren om extra geld te verdienen
10 redenen om je iPhone weg te gooien
Tip: het getal 10 doet het het beste in de kop van een listicle. Kom je niet aan 10 tips of ga je er juist ruim overheen? Kies dan voor een oneven getal.
- Hoe-doe-je-titels
Ook hoe-doe-je-titels doen het altijd goed, omdat mensen in zo’n soort blogpost stap voor stap leren hoe ze iets moeten doen. Hoe-doe-je-artikelen zijn geschikt voor mensen die de awareness-fase al voorbij zijn. Met dit soort content kun je ze aan je binden.
Voorbeelden van hoe-doe-je-titels:
Hoe je vandaag nog meer verkoopt
Hoe je minder druk kunt maken om kleine dingen
Zo bouw je in 7 gemakkelijke stappen je blog op (see what I did there?)
- Wat- of waarom-titel
Een derde type populaire titel is de wat- of de waarom-titel. In deze blogposts leg je tot in detail uit wat iets is of waarom iets zo is. Je biedt mensen dus inzicht en het kan ook een manier zijn om mensen nieuwsgierig te maken. Zeker als je blogpost over iets alledaags gaat.
Het derde voorbeeld hieronder is bijvoorbeeld onweerstaanbaar. Elektrisch poetsen is tegenwoordig zo normaal. Wat zou er zijn wat je zou moeten weten? Krijg je er enge ziektes van ofzo? En hoppa, voor je het weet heb je erop geklikt (ik in ieder geval wel).
Voorbeelden van wat- of waarom-titels:
Waarom je in 2019 sneller verbrandt dan in 1980
Waarom mogen mannen vaker bloed geven dan vrouwen?
Wat niemand je vertelt over elektrisch tandenpoetsen
💡 Schrijf een prikkelende titel, maar vermijd clickbait. Dit zijn titels die geschreven zijn met het doel zoveel mogelijk mensen erop te laten klikken. Maar als je mensen in je titel iets belooft wat je niet kunt waarmaken, zijn ze snel weer weg van je site en komen ze ook niet meer terug. En mensen die wel klikken, maar ook snel weer vertrokken zijn, zijn niet goed voor je positie in Google.
De eerste zin
Wat is het doel van de eerste zin van je blog? Dat je lezer de tweede zin leest. De eerste zin moet dus nieuwsgierig maken naar de rest. Deze zin moet dan ook supersimpel en kort zijn.
Bijvoorbeeld:
Ik moet iets bekennen.
Het is een snel gemaakte fout.
Het overkomt ons allemaal weleens.
Zo’n openingszin maakt je lezer nieuwsgierig naar wat je wilt bekennen, wat een snel gemaakte fout is (en of jij die ook maakt) en wat ‘ons allemaal’ weleens overkomt.
Het intro
Na de eerste zin volgt de rest van je intro. Wat hiervoor vaak goed werkt, is je verplaatsen in de lezer, laten zien dat jij in hetzelfde schuitje gezeten hebt en dat je een oplossing gevonden hebt.
Henneke Duistermaat geeft het volgende voorbeeld in Blog to Win Business:
You’re working and working and working. But your to-do list never seems to get any shorter. As soon as you cross out one item, 3 new to-dos appear on your list. Do you sometimes feel you can never keep up? I’ve been there, too. I’ve felt overwhelmed and frustrated by an ever-expanding list of must-dos. But I’ve discovered a simple trick to keep my list short. This trick reduces stress and makes me feel more fulfilled and happier. Would you like to feel more positive and relaxed, too?
Een andere vergelijkbare en effectieve manier om je blogpost te beginnen is de APP-methode van Brian Dean van Backlinko. Hij beweert deze methode te hebben ingezet om met zijn blogposts op nummer 1 te komen in Google.
APP staat voor:
- Agree
- Promise
- Preview
De methode is heel simpel: eerst schrijf je iets waar de lezer het mee eens zal zijn. Op die manier laat je zien dat je zijn probleem begrijpt.
Vervolgens doe je hem de belofte dat je een oplossing hebt voor het probleem waar hij mee worstelt.
Tot slot geef je hem een voorproefje van wat hij kan verwachten van je blogpost.
Lees ook: 5 zakelijke blogonderwerpen die wél sales opleveren
Subkopjes
Wat was het eerste dat je deed toen je op deze pagina belandde? Waarschijnlijk scrolde je eerst even helemaal naar beneden, om te kijken wat je kon verwachten.
Precies om deze reden zijn subkopjes zo belangrijk. Mensen lezen niet, ze scannen. En jouw subkopjes bepalen voor een belangrijk deel of ze verder lezen. Goede subkopjes vertellen een verhaal dat op zichzelf staat.
Tip: schrijf je subkopjes vóórdat je de hoofdtekst schrijft. Op die manier ontdek je snel of het verhaal dat jij in je hoofd hebt zitten logisch is en voorkom je dat je tijdens het schrijven allemaal uitstapjes maakt die niets met je onderwerp te maken hebben. Met een goede outline is het schrijven van de hoofdtekst niks meer dan een invuloefening.
Bonustip: Schrijf je je blogposts in Google Docs? Klik dan op ‘Weergeven’ en ‘Documentoverzicht weergeven’ om de outline van je blog tevoorschijn te toveren. Is op basis van deze outline duidelijk waar je blogpost over gaat?
De hoofdtekst
Nu is het tijd om de hoofdtekst te schrijven. Misschien vind je dit het moeilijkste gedeelte van het schrijven van een blog. Maar zoals gezegd: als je eerst een outline van je tekst maakt, is het schrijven van de hoofdtekst niet meer dan een invuloefening.
Enkele tips:
- Wissel korte en lange zinnen af.
- Schrijf korte alinea’s (maximaal 3 regels, zelfs een alinea van 1 regel is op internet toegestaan)
- Gebruik opsommingen
- Zet eerst je verhaal ‘op papier’, ga daarna pas redigeren
De samenvatting
Je samenvatting is een overgang tussen je hoofdtekst en je call to action en zorgt ervoor dat je verhaal voor de lezer aanvoelt als een afgerond verhaal.
De samenvatting hoeft niet langer te zijn dan een of enkele regels. Grijp bijvoorbeeld terug op iets wat je in het begin geschreven hebt, vat de belangrijkste punten kort samen of deel vervolgstappen.
De call to action
De call to action is een onderdeel dat (al of niet bewust) vaak wordt overgeslagen in blogposts. Sommige ondernemers hebben het gevoel dat ze zichzelf dan te veel opdringen.
Maar je lezer ervaart dat helemaal niet zo.
Integendeel.
Hij denkt: wow, wat een waardevol artikel, waar kan ik me inschrijven voor meer van dit soort artikelen?
En: biedt deze persoon ook een cursus aan waarin ik zelf kan leren wat ik net gelezen heb?
Met een call to action bewijs je je lezer dus juist een dienst.
Probeer dus elke blogpost die je schrijft te eindigen met een passende call to action. Vraag je af: wat is de meest logische vervolgstap voor de persoon die dit artikel heeft gelezen?
Voorbeelden van call to actions:
- Een link naar een ander artikel over hetzelfde onderwerp (Wil je meer lezen over dit onderwerp? Lees dan ook dit artikel)
- Een link naar het aanmeldformulier voor je nieuwsbrief
- Een link naar een aanmeldformulier voor een gratis kennismakingsgesprek met jou
- Een link naar je offline workshop of online cursus
Zo, dat waren ze. De 7 stappen die je nodig hebt voor de perfecte opbouw van je blog. Als je jezelf aanleert je blogs op deze manier op te bouwen, gaat het bloggen je steeds gemakkelijker af en lezen je blogposts ook lekker weg.