Waarom je engagement pods op LinkedIn wilt vermijden

Misschien is het jou ook wel eens opgevallen: sommige mensen hebben in korte tijd wel héél veel reacties op hun LinkedIn-posts. En dan niet op 1 post, maar op vrijwel alle posts die ze plaatsen. En nee, ze heten niet Gary Vaynerchuk of Tony Robbins. Geen wonder dat je je soms vertwijfeld afvraagt wat je verkeerd doet dat jij op 7 likes en 3 comments blijft hangen. Wees gerust: je doet niks verkeerd. De kans is namelijk groot dat deze LinkedIn-gebruikers in een zogeheten engagement pod zitten.

Wat is een engagement pod?

Een engagement pod is een groepje ondernemers die met elkaar afspreken dat ze op elkaars content reageren. Ze zetten de link naar hun nieuwste post in een speciaal voor dit doel opgerichte WhatsApp-groep en vervolgens moeten de leden van de pod zo snel mogelijk een reactie achterlaten. Op die manier helpen ze elkaar het bereik van hun posts te vergroten.

Engagement pods zijn niet exclusief voor LinkedIn, je vindt ze ook op Instagram.

Hoe weet je of iemand in een pod zit?

De enige manier om het zeker te weten is door het te vragen, maar vaak kun je het ook wel zien:

  • Ze hebben al heel snel na het plaatsen van hun post meerdere reacties (extra verdacht, aangezien posts tegenwoordig wat langer de tijd krijgen om likes en comments te genereren: The Golden Hour is nu The Golden Two Hours geworden)
  • Ze hebben een constant en relatief hoog bereik, ongeacht het onderwerp van hun post (bijvoorbeeld elke keer ongeveer 70 likes en 40 comments)
  • Er reageren steeds dezelfde mensen en als je de profielen van die mensen bezoekt, zie je dat zij ook weer op elkaars content reageren.
  • De comments zijn inhoudelijk vaak van een niet al te hoog niveau.
  • Ze krijgen veel likes en comments in relatie tot het aantal volgers dat ze hebben.

1. Het is tegen de regels van LinkedIn

… en met die regels ben jij akkoord gegaan toen je een account aanmaakte. Je kunt er dus voor gestraft worden. Nu denk je misschien dat het wel wat meevalt met die straffen van LinkedIn, maar er zijn echt mensen die van LinkedIn verwijderd werden nadat ze de regels overtreden hadden. Toch zonde van alle tijd en moeite die je erin gestopt hebt!

Voor wie nieuwsgierig is: hier vind je de user agreement van LinkedIn met onder punt 8.2. Don’ts, punt 17 ‘gaming algorithms’.

2. Het is niet oprecht (en daardoor ook minder leuk)

De mensen die op je posts reageren, doen dat alleen omdat dat moet omdat ze samen met jou in een pod zitten. Misschien zou een aantal van hen anders ook wel reageren, maar dat zul je nooit weten.

Heb je niet liever reacties van mensen die écht geïnspireerd raken door jouw content? Niks evenaart het gevoel van een post die viraal gaat, omdat je de juiste snaar hebt geraakt 🔥

3. Je blijft in dezelfde bubbel hangen

Ik hoor het vaak van mensen die in een pod zitten: hun tijdlijn is meer van hetzelfde. Als je bijvoorbeeld in een pod met coaches zit, zie je vooral veel content van andere coaches en dat wordt alleen maar meer naarmate je langer in de pod zit. LinkedIn bepaalt namelijk op basis van jouw gedrag welke content je te zien krijgt. Als jij dus veel interactie hebt met andere coaches, krijg je vooral content van deze coaches te zien. Dat is lastig als jij je juist meer op een andere doelgroep wilt richten.

Een andere vraag die je jezelf moet stellen: hoe interessant is het tweedegraads netwerk van de anderen in de pod voor jou? Het doel van een pod is om je bereik te vergroten, maar dat heeft natuurlijk alleen zin als je ook de juiste mensen bereikt.

4. Je leert niet wat voor content jouw doelgroep aanspreekt

Een van de voordelen van consistente contentmarketing is dat je steeds beter leert wat voor content jouw doelgroep graag consumeert. Dit voordeel mis je als je in een engagement pod zit. Als je eruit stapt, ben je niet veel wijzer dan toen je begon.

5. Je leert niet wat goed werkt op LinkedIn

Dit punt sluit aan op het vorige punt, maar dan vanuit het perspectief van degenen die níét in een pod zitten. Mensen kijken naar succesvolle LinkedIn-gebruikers om te achterhalen wat wel en niet werkt. Ze kijken dus ook naar mensen die in een pod zitten, terwijl het maar de vraag is hoeveel van deze posts het op eigen houtje gered zouden hebben.

6. Het ontmoedigt LinkedIn-gebruikers die niet in een engagement pod zitten (en ook niet van het bestaan afweten)

Ik spreek wekelijks ondernemers voor wie het een enorme drempel is om op LinkedIn te gaan posten. Als je dan toevallig veel connecties hebt die in een pod zitten, kun je én ontmoedigd raken (waarom krijgen zij wél elke keer veel respons en ik niet?) én een verkeerd beeld krijgen van wat wel en niet werkt op LinkedIn.

De realiteit is dat élke LinkedIn-gebruiker succesvolle en minder succesvolle posts heeft. Zie je iemand die géén influencer is, maar wel elke keer veel likes en comments binnenharkt? Dan is dat een grote rode vlag.

7. Je tijdlijn wordt er niet leuker op

‘Normale’ LinkedIn-gebruikers bepalen zelf hoe hun tijdlijn eruitziet. Spreekt iemands content je niet (meer) aan, dan heb je hem met 1 druk op de knop ontvolgd (een connectie) of gemute (iemand van buiten je netwerk).

Natuurlijk kun je dat ook doen met de mensen die in je pod zitten, maar dan moet je na elke reactie die je geplaatst hebt de meldingen uitzetten.

Je kunt ook in de instellingen aangeven dat je geen meldingen van reacties wilt krijgen, maar dan krijg je helemaal geen meldingen meer. Ook niet van posts waarvoor je wél een melding wilt krijgen. Gedoe, gedoe.

8. Je vervuilt andermans timeline

Een van de voordelen van LinkedIn is dat ook jouw comments op andermans content zichtbaar zijn voor je connecties. Comments zijn dus ook content.

Sterker nog: er zijn LinkedIn-experts die zweren bij reageren op LinkedIn: in plaats van je eigen content te delen en te hopen dat de juiste personen het zien, plaats je doordachte comments onder de posts van de mensen die je wilt bereiken. Net zolang tot je opvalt.

Als je in een engagement pod zit en verplicht moet reageren, zijn je comments meestal niet van al te hoge kwaliteit. Maar die comments zijn wél zichtbaar voor je volgers. Gevolg: jouw connecties en volgers zien te veel nietszeggende comments van jou voorbijkomen en klikken op die ‘unfollow’-knop.

9. Het is freaking hard werken

Zeker als je in een grote pod of in meerdere pods zit, is het hard werken. Een van de voorwaarden om aan zo’n pod deel te nemen, is namelijk dat je niet alleen maar komt halen maar ook komt brengen. Er wordt dus ook van jou verwacht dat jij op de posts van anderen reageert.

Zelfs als je het een flutonderwerp vindt waar je normaal helemaal niet op gereageerd zou hebben.

10. Bereik zegt ook niet alles

Op zich is het niet heel moeilijk om een groot bereik te behalen met een post. Gewoon iets controversieels posten (over een onderwerp dat voor- en tegenstanders kent) en je bent al een heel eind. Been there, done that 😉

Veel belangrijker is dat je je expertise laat spreken uit je posts en dat je posts de juiste mensen bereiken. En dan kan 1 like soms al genoeg zijn.

Conclusie: begin er niet aan. Als je ‘gewoon’ goede content maakt voor LinkedIn, heb je die pods niet nodig

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Renske Holwerda schrijft blogposts en whitepapers over cleantech, ecologisch bouwen en de circulaire economie. Ze heeft 10+ jaar professionele schrijfervaring voor verschillende branches.

Plaats een reactie

× Heb je een vraag? Stuur me een appje!