LinkedIn Creator Mode: Wat is het en wat kun je ermee?

Deze blogpost is geüpdatet op 6 mei 2022.

Misschien had je het al voorbij zien komen bij anderen: de creator mode. Of misschien heb je deze nieuwe functie zelf al wel, maar weet je nog niet zo goed wat je ermee moet.

In dit artikel leg ik uit:

  • wat de creatormodus precies is
  • wat het verschil is met de ‘gewone’ versie van LinkedIn
  • hoe je het aanzet
  • en wanneer het interessant kan zijn voor jou om te switchen naar creator mode.

Lets go!

Wat is creator mode?

Creator mode is een functie die eind maart 2021 geïntroduceerd is, als onderdeel van de missie van LinkedIn om gebruikers te helpen hun ‘persoonlijke verhaal tot leven te brengen‘.

Zo kun je bijvoorbeeld een ‘video cover story’ van maximaal 30 seconden tonen op de plek van je profielfoto. Op het moment dat iemand je profiel bezoekt, wordt automatisch een preview zonder geluid afgespeeld. Door vervolgens op de profielfoto te klikken, kan je bezoeker de hele cover story bekijken. Je kunt alleen vanuit de app een cover story toevoegen, bekijken en verwijderen kan wel vanaf de desktop.

Verder kun je je persoonlijke voornaamwoord toevoegen achter je naam, al gebruiken sommige mensen dit veld ook om extra info over zichzelf toe te voegen 😉

screenshot linkedin-profiel Andre Speek

En tot slot is er dus de creator mode.

Wat is het verschil tussen creator mode en de ‘normale’ LinkedIn?

Als je creator mode inschakelt, veranderen er een paar dingen:

De onderdelen Info en Uitgelicht komen op een andere plek te staan.

Standaard is de volgorde: Info, Uitgelicht, Activiteit, en in creator mode: Uitgelicht, Activiteit, Info. Je content krijgt dus een prominentere plek.

Boven aan je profiel staat hoeveel volgers je hebt

Standaard zien mensen alleen hoeveel connecties je hebt en vanaf 500 connecties wordt er geen exact aantal meer getoond (altijd 500+, of je nu 500 of 30.000 connecties hebt). In creator mode wordt het exacte aantal volgers getoond en dat trekt meer volgers aan als je al veel volgers hebt (social proof: als zij zo veel volgers heeft, zal ze wel interessante content delen).

Onder je kopregel kun je hashtags plaatsen die gerelateerd zijn aan de onderwerpen waar je regelmatig over post

Zo kunnen mensen snel zien of je over voor hen interessante onderwerpen post. Hier kun je kiezen uit hashtags die je al regelmatig hebt gebruikt of eigen hashtags toevoegen (maximaal 5). De hashtags zijn niet klikbaar vanuit je profiel.

Screenshot LinkedIn-profiel Renske Holwerda

De connect-knop is vervangen door de volg-knop om te stimuleren dat mensen je volgen

Via ‘Meer’ (desktop) of de 3 puntjes (in de app) kunnen ze nog steeds met je connecten. Het is (op dit moment) helaas niet mogelijk om in creatormode de volg-knop te vervangen door de connect-knop. Als je de volg-knop uitzet, wordt creator mode ook uitgeschakeld.

De sectie Activity toont alleen je eigen (gedeelde) posts

Normaal worden hier ook je comments getoond.

Screenshot LinkedIn activity in creator mode

Je kunt zien hoe je content presteert met Creator Analytics (nog niet beschikbaar voor iedereen)

Sinds de introductie van Creator Analytics kun je een veel beter beeld krijgen van hoe je content presteert. Zo kun je de impressies en engagements tot een jaar terug bekijken. Impressies zijn het aantal keren dat jouw content minstens 3 seconden in beeld is geweest en engagements betreffen de reacties, comments en het aantal keren dat jouw post gedeeld is.

screenshot content performance LinkedIn

Verder kun je demografische informatie bekijken van degenen die iets met je post hebben gedaan. Bijvoorbeeld hun rol, locatie of bedrijfstak. Zo kun je achterhalen of je content de juiste mensen aanspreekt.

Creator Analytics zijn wat mij betreft een handige toevoeging, maar als je écht goed inzicht wilt krijgen in de prestaties van je content, kun je beter gewoon een abonnement op SHIELD Analytics nemen.

Je kunt een klikbare link toevoegen aan je profiel (nog niet beschikbaar voor iedereen)

Een van de nieuwste functies is dat je een klikbare link kunt toevoegen aan je profiel, zodat iemand vanuit je profiel direct kan doorklikken naar je website. Je kunt hier ook een link naar een specifieke pagina toevoegen (bijvoorbeeld een e-book).

screenshot LinkedIn profiel

Hoe zet je de creatormodus aan?

1. Allereerst is het natuurlijk handig om te checken of je de creatormodus al hebt. Ga hiervoor naar je profiel en kijk of je de optie in je Dashboard ziet staan:

creator mode screenshot 1

2. Klik vervolgens op ‘Creator mode: Off’ en er verschijnt een pop-up in beeld die het onboarding proces start. Je ziet ook al een preview van hoe je profiel eruit komt te zien als je doorgaat. Klik op ‘Next’.

screenshot linkedin creator mode 2

3. Selecteer nu de onderwerpen waar je content over deelt of voeg nieuwe onderwerpen toe. Klik vervolgens op ‘Save’.

screenshot topics creator mode

4. Klaar! Je hebt creator mode aangezet en je profiel verandert meteen.

screenshot bevestiging creator mode

Is het toch niet helemaal jouw ding? Dan kun je het heel eenvoudig weer uitzetten door in je dashboard op ‘Creator mode: On’ te klikken en vervolgens op ‘Turn off creator mode’. Klik op ‘Done’ en alles is weer zoals het was.

screenshot creator mode uitzetten

Creator tools

In december 2021 heeft LinkedIn Creator tools (NL: tools voor bijdragers) toegevoegd aan creator mode. Hiermee heb je toegang tot LinkedIn Live en nieuwsbrieven.

screenshot creator tools linkedin

Voor wie is creator mode handig?

Nu denk je misschien: ja leuk, maar is het voor MIJ nu handig om hierop over te schakelen? Dat is natuurlijk een keuze die ieder voor zich moet maken.

Ik heb wel gemerkt dat de volg-knop wisselende reacties oproept. Degenen die hem hebben geactiveerd vinden het vaak lekker rustig (minder connectieverzoeken om te behandelen), terwijl mensen die willen connecten een niet zo aardig berichtje te zien krijgen:

screenshot berichtje volgen linkedin

Dit kan afschrikken en je kunt dus volgers of connecties mislopen als je de volg-knop aanzet.

Mijn advies is om alleen in de volgende gevallen voor creator mode te kiezen:

  • Als je vooral actief bent op LinkedIn om je ‘personal brand’ te versterken (dus als je als een ’thought leader’ of een ‘influencer’ wordt gezien)
  • Als je veel volgers hebt en veel connectieverzoeken krijgt (op LinkedIn kun je maximaal 30.000 connecties hebben, dus daarna moet je opschonen of ‘follow first’ aanzetten)
  • Als je veel eigen content deelt
  • Als je veel irrelevante connectieverzoeken krijgt

Voor de ‘standaard’ LinkedIn-gebruiker die LinkedIn vooral inzet om meer business te genereren, zou ik zeggen: gewoon lekker aan je voorbij laten gaan.

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Renske Holwerda schrijft blogposts en whitepapers over cleantech, ecologisch bouwen en de circulaire economie. Ze heeft 10+ jaar professionele schrijfervaring voor verschillende branches.

Plaats een reactie

× Heb je een vraag? Stuur me een appje!