Zo schrijf je een LinkedIn-blog: het complete overzicht

Dat bloggen een uitstekende manier is om de vindbaarheid van je website te vergroten wist je waarschijnlijk al. En dat het goed is voor je autoriteit is vast ook niet nieuw voor je.

Maar wist je ook al dat ook LinkedIn een eigen blogfunctie heeft? Deze blogs worden, net als de blogs op je website, geïndexeerd in Google en dragen dus bij aan je vindbaarheid op het web. Door op LinkedIn te bloggen bereik je dus een heel nieuw publiek dat jou anders niet gevonden zou hebben.

Maar hoe werkt het dan precies? Wat is het verschil tussen een post en een artikel? En waar moet je op letten als je blogs van je website wilt herplaatsen op LinkedIn? In dit artikel vertel ik je alles wat je wilt weten over bloggen op LinkedIn.

Wat is een LinkedIn-blog?

Een LinkedIn-blog is een apart onderdeel op LinkedIn waar je een blog (ook wel ‘artikel’ genoemd) kunt schrijven. Dit kan zowel op je profiel als op je bedrijfspagina.

Net als bij een blog op je website, heb je allerlei opmaakmogelijkheden en net als ‘gewone’ blogs, worden ook blogs op LinkedIn geïndexeerd in Google.

Dat betekent dat wanneer jij je blog optimaliseert voor een bepaalde zoekterm, het mogelijk is dat jouw blog komt bovendrijven als iemand op die term zoekt.

Waarom zou je bloggen op LinkedIn?

Het grote voordeel van bloggen op LinkedIn is dat je je content onder de aandacht brengt van een publiek dat jou op andere kanalen (nog) niet volgt.

Mensen die jou volgen op LinkedIn, staan immers niet per se ook ingeschreven op je nieuwsbrieflijst. Door linkjes naar je website in je content te plaatsen, kun je deze mensen alsnog verleiden je website te bezoeken.

Verder is bloggen in het algemeen, dus niet alleen op LinkedIn, een uitstekende manier om een autoriteitspositie op te bouwen. In je blogs kun je je kennis delen, waardoor mensen je als expert gaan zien en sneller zullen benaderen als ze jouw expertise nodig hebben.

Lees ook: 5 zakelijke blogonderwerpen die wél sales opleveren

Hoe schrijf je een blog op LinkedIn?

Een blog schrijven op LinkedIn is supersimpel. Je gaat naar je homepage, maar in plaats van ‘Start a post’ kies je voor ‘Write an article’ (of ‘Artikel schrijven’ in het Nederlands):

Screenshot LinkedIn start a post or write an article

Vervolgens kom je in dit scherm terecht, waar je je tekst kunt schrijven, de opmaak kunt aanpassen en foto’s, video’s en presentaties kunt toevoegen:

Screenshot LinkedIn artikel schrijven

Als je op ‘Publishing menu’ klikt, open je een drop-down waar je een nieuw artikel kunt openen, en je je concepten en reeds gepubliceerde artikelen kunt bekijken en bewerken:

Screenshot van dropdown publishing menu

Alle aanpassingen aan de tekst worden automatisch opgeslagen. Pas als jij op ‘Publish’ klikt, wordt je blog gepubliceerd op LinkedIn.

💡 Je kunt alleen op je desktop een artikel schrijven en dus niet op je mobiel.

💡 Je kunt ook bloggen op je bedrijfspagina.

Wat is het verschil tussen een LinkedIn-artikel en een post?

Voor een post (ook wel ‘bijdrage’ of ‘status update’ genoemd) kies je als je een korte update wilt delen. Denk hierbij aan een korte tip, een video of een bericht over een event waar je naartoe gaat. Ook als je een link naar een artikel op je eigen site of een artikel van een ander wilt delen, kies je voor een post.

Posts zijn vergelijkbaar met posts op Facebook, Instagram en Twitter. Net als posts op deze kanalen zakken ze weg in het algoritme, zodra je geen likes en comments meer krijgt. Het eerste uur nadat je je bericht hebt gepost, is hierbij cruciaal. Gebeurt er in het eerste uur niet zoveel, dan gebeurt er daarna ook weinig meer.

Je kunt slechts 1.300 tekens kwijt in een post, dus een beetje schrijver moet al snel tekst schrappen. Maar dat kun je natuurlijk ook als een uitdaging zien 😉

Een ander nadeel van posts op LinkedIn is dat de opmaakmogelijkheden beperkt zijn. Je kunt witregels en emoji toevoegen, maar dat is het dan ook wel een beetje.

Sommige mensen zullen nu wellicht opmerken dat er websites zijn die het mogelijk maken om andere fonts te gebruiken in je post.

Ik adviseer je dat niet te doen, en wel om 2 redenen:

  1. Deze tekst wordt niet voorgelezen door hulpprogramma’s voor blinden en slechtzienden. Iemand die blind of slechtziend is, mist dus een deel van de informatie.
  2. Op sommige oudere apparaten wordt dit soort tekst niet goed getoond. In plaats daarvan ziet je lezer vierkantjes met kruisjes of vraagtekens.

Een LinkedIn-artikel kun je zien als een blogpost op LinkedIn. Net als een blogpost op je website, lenen ook artikelen zich dus goed voor een inhoudelijk, diepgaand verhaal. Daarvoor heb je maar liefst 110.000 karakters tot je beschikking.

Bovendien heb je in een artikel veel meer opmaakmogelijkheden: je kunt een headerfoto toevoegen en je tekst afwisselen met afbeeldingen, video’s en slides. Verder kun je bulletlijstjes maken en citaten en links toevoegen.

Ook kun je een artikel opslaan als concept om later verder te bewerken. Met een post kan dit alleen op je mobiel en alleen als je tussendoor geen andere post schrijft.

Je blog van je website herplaatsen op LinkedIn

Hierboven stipte ik al aan dat je niet per se originele content voor LinkedIn hoeft te schrijven. Je kunt ook gewoon een blog vanaf je website kopiëren naar LinkedIn.

Daarbij is het wel goed om in gedachten te houden dat het mogelijk is dat de LinkedIn-versie van jouw artikel hoger komt te staan in Google dan de versie op je website. Er zijn verschillende manieren om dat te voorkomen:

  • Plaats enkele nieuwsgierig makende alinea’s uit je blogpost in je artikel en laat mensen op je website verder lezen.
  • Herschrijf je blogpost dusdanig dat Google hem als een volledig nieuw artikel ziet. Een snelle manier om dat te doen, is door een tegenhanger van je originele blogpost te schrijven. Dit wordt ook wel een ‘evil twin’ genoemd. In de ene blogpost bespreek je bijvoorbeeld 5 veelgemaakte blogfouten, terwijl je in een andere blogpost juist 5 best practices noemt.
  • Wacht een tijdje voordat je je blogpost herpubliceert op LinkedIn. Zo weet je zeker dat Google het origineel geïndexeerd heeft.
  • Verwijs in je tekst naar de originele bron. Neem dus boven aan je kopie een zin op in de trant van “Deze blogpost verscheen eerder op [naam oorspronkelijke website]” (link hierbij naar de pagina waar het origineel staat).

Belangrijk om te weten: een tag of de originele link toevoegen aan een blogpost is een verzoek aan Google om een specifieke url te indexeren. Google kan dat verzoek overnemen, of niet.

Wil je er 100% zeker van zijn dat de pagina van jouw voorkeur het beste rankt? Dan zit er niks anders op dan een blogpost te schrijven die je nergens anders plaatst of een bestaande blogpost dusdanig te herschrijven dat Google ‘m als een andere blogpost ziet.

Wil je vooral dat zoveel mogelijk mensen je blogpost lezen en boeit het je geen biet of je blog hoger rankt op je eigen website of op LinkedIn? Maak je dan niet druk en stop je tijd en energie lekker in het maken van nóg meer waardevolle content.

Lees meer over het herpubliceren van je blog op LinkedIn.

Bonustips

Deel je artikel in een status update

Een nadeel van LinkedIn-artikelen is dat het bereik ontzettend slecht is, veel slechter dan dat van een gewone status update. Daarom is het slim om ook een gewone post te schrijven, waarin je een linkje opneemt naar het artikel.

💡 Views van artikelen worden anders berekend dan views van posts of video’s. In het geval van een artikel telt een klik als een view.

Ooit waren alleen artikelen zichtbaar op je profiel, en dat was een extra argument om artikelen te publiceren. Tegenwoordig kun je echter veel meer toevoegen aan je profiel: gewone posts, artikelen, links naar content elders op internet en foto’s, documenten en presentaties. Maak hier dus zeker gebruik van om zaken waar je de aandacht op wilt vestigen uit te lichten.

Screenshot van soorten content die uitgelicht kunnen worden op LinkedIn

Zet een banner in je eigen huisstijl boven je artikel

Wil je je artikel er echt uit laten springen? Kies dan niet voor een gewone achtergrondfoto, maar maak in bijvoorbeeld Canva een banner in je eigen huisstijl. Kies hierbij voor een banner van 600 bij 322 pixels.

Voeg een aanmeldformulier voor je nieuwsbrief toe

Verder is het slim om een aanmeldformulier voor je nieuwsbrief toe te voegen aan je LinkedIn-artikelen. Schrijf bijvoorbeeld een standaardtekstje met een link naar het aanmeldformulier op je website, dat je onder elk artikel plakt:

Een voorbeeld van een tekstje onder aan een LinkedIn-artikel om je aan te melden voor de nieuwsbrief

Bloggen op LinkedIn is een goede manier om een publiek te bereiken dat je anders niet zou bereiken. Deel waardevolle content en de kans is groot dat nieuwsgierig geworden lezers een bezoekje brengen aan je website, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of contact met je opnemen voor een samenwerking.

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Hoi, ik ben Renske 👋 Ik schrijf webteksten, blogposts en whitepapers voor cleantech en duurzame bouw.

Plaats een reactie