Wat kost een whitepaper?

Mijn prijs voor een whitepaper van 2.000 tot 2.500 woorden begint bij 1.300 euro voor alleen de tekst. Voor een in jouw eigen huisstijl vormgegeven whitepaper kun je uitgaan van een bedrag vanaf 1.800 euro. Dit zijn vanaf-prijzen, want er zijn verschillende factoren die jouw investering beïnvloeden. In deze blogpost zet ik ze op een rijtje.

De omvang

Allereerst is natuurlijk het aantal woorden van invloed op je investering. Een standaard whitepaper is 2.000 tot 2.500 woorden en een opgemaakte versie inclusief voorpagina en foto’s/illustraties bestaat uit ongeveer 8 tot 12 pagina’s. Hoe meer pagina’s, hoe hoger je investering.

Het type whitepaper

Een andere prijsbepalende factor is het type whitepaper. Er kunnen grofweg 3 verschillende typen whitepapers onderscheiden worden:

  • de backgrounder
  • de numbered list
  • de problem/solution whitepaper

Van deze drie is de numbered list het luchtigst en daardoor het gemakkelijkst en snelst te produceren. Een problem/solution whitepaper daarentegen vergt veel research en kost dus meer tijd, waardoor je investering ook hoger uitvalt.

Daar staat tegenover dat een problem/solution whitepaper je de meeste bang voor je buck geeft: hij levert de meeste leads op en heeft een langere houdbaarheidsdatum dan de andere twee.

De hoeveelheid research

Ook de hoeveelheid benodigde research is van invloed op de prijs. Hoe meer research er gedaan moet worden en hoe meer mensen er geïnterviewd moeten worden, hoe groter je investering.

Vormgeving

Met alleen een goed verhaal ben je er natuurlijk nog niet. Minstens zo belangrijk als de inhoud is een strakke, professionele vormgeving.

Je investering in de vormgeving hangt sterk af van je specifieke wensen: wil je de whitepaper alleen opgemaakt hebben in je eigen huisstijl, of zijn er bijvoorbeeld ook op maat gemaakte illustraties nodig? Dit laatste drijft je investering natuurlijk op.

Blogposts en social media posts (optioneel)

Verder kun je de content uit een whitepaper vaak hergebruiken als basis voor bijvoorbeeld blogposts, artikelen, presentaties, e-books, social media posts en infographics. Dit betekent dus dat je minder tijd en kosten kwijt bent aan het produceren van deze extra content ‘from scratch’.

Ervaring en kennisniveau van de tekstschrijver

Last but not least speelt de ervaring van de tekstschrijver natuurlijk nog een rol in de prijs. Wil je je whitepaper laten schrijven door iemand die ervaring heeft met het schrijven van whitepapers en die kennis heeft van jouw branche? Dan ben je vaak meer kwijt dan wanneer voor een beginnende allround tekstschrijver kiest.

Logisch, want een tekstschrijver die goed bekend is met jouw branche, is beter op de hoogte van de ontwikkelingen en vragen die er spelen bij je doelgroep en kan daardoor met waardevolle aanvullende inzichten komen. En dat maakt haar weer waardevoller voor jou.

Next steps

De ene whitepaper is de andere niet en dus is er (helaas!) geen algemeen antwoord te geven op de vraag wat een whitepaper kost. Maar na een kennismakingsgesprek kan ik wel aangeven waar jij rekening mee moet houden.

Ben jij op zoek naar een ervaren tekstschrijver voor jouw whitepaper? Plan dan vandaag nog een afspraak in om jouw project te bespreken.

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Renske Holwerda schrijft blogposts en whitepapers over cleantech, ecologisch bouwen en de circulaire economie. Ze heeft 10+ jaar professionele schrijfervaring voor verschillende branches.

Plaats een reactie

× Heb je een vraag? Stuur me een appje!