Je hebt ze vast al wel eens voorbij zien komen in je timeline op LinkedIn: document posts. ‘Bladerbare’ posts, die bestaan uit tekst, al dan niet gecombineerd met illustraties. In de praktijk worden ze vaak ‘LinkedIn carrousel’ genoemd, naar een vergelijkbaar format op Instagram.
Dit type post is niet nieuw op LinkedIn, maar is duidelijk wel weer aan een opmars bezig en verschillende gebruikers rapporteren dat ze er een goed bereik mee behalen.
Hoogstwaarschijnlijk is er een verband met dwell time:: LinkedIn houdt sinds kort bij hoe lang mensen bij jouw post blijven hangen en dat is bij een document post natuurlijk langer dan bij een normale post.
Alle reden dus om zelf een doc post te maken. Maar hoe doe je dat? En wat ze je er dan in? Je ontdekt het in dit artikel.
Wat is een document post?
Een document post is een bestand dat je kunt uploaden naar LinkedIn en waar mensen vervolgens doorheen kunnen bladeren. Je kunt de volgende formaten uploaden:
- .doc/.docx (Word)
- .ppt/.pptx (PowerPoint)
Alles wat je als pdf kunt exporteren, kun je dus uploaden als een document post. Je kunt dus ook een document post maken in bijvoorbeeld Canva of Notion.
Verder goed om te weten:
- Je document post kan uit maximaal 300 pagina’s bestaan en mag maximaal 100 MB groot zijn.
- Je kunt ook vanuit de LinkedIn-app een bestand uploaden.
- Je kunt zowel op je persoonlijke profiel als op je bedrijfspagina een document post delen.
- Je kunt zowel een staande als een liggende document post maken. Wees je er wel van bewust dat een staande document post vaak uit meer tekst per pagina bestaat en dus ook uit minder pagina’s. Niet iedereen wil lappen tekst lezen of je presentatie downloaden en dit heeft dus mogelijk een negatief effect op de dwell time en daarmee het bereik van je post.
Hoe maak je een document post?
Ga naar je feed en klik bovenin op Start a post:
Klik op het document-icoontje:
Selecteer een bestand op je harde schijf of in Dropbox of Google Drive:
Als je een bestand hebt geüpload, kun je je document post een titel geven:
Klik vervolgens op ‘Done’ en voeg in het volgende scherm een begeleidende tekst toe:
Mensen kunnen nu via de pijltjes door jouw document post bladeren:
Daarnaast kunnen ze je document post in full screen modus bekijken of downloaden. Er is ook een Accessibility mode die de pagina’s onder elkaar toont, in plaats van naast elkaar:
Mijn resultaten met document posts
Ik heb oktober omgedoopt tot #doctober en elke week een document post gedeeld.
Document post 1: Hoe maak je een document post?
- Views: 9.206
- Likes: 137
- Comments: 57
- Engagement: 2,12%
Document post 2: Hoe schrijf je een testimonial?
- Views: 8.872
- Likes: 134
- Comments: 65
- Engagement rate: 2,24%
Document post 3: De 3 soorten mensen in elke community
- Views: 11.175
- Likes: 68
- Comments: 51
- Engagement rate: 1,06%
Document post 4: De 3 pijlers van LinkedIn-succes
- Views: 3.277
- Likes: 37
- Comments: 16
- Engagement rate: 1,62%
Document post 5: 5 ideeën voor de sectie ‘Uitgelicht’ op je profiel
- Views: 4.531
- Likes: 61
- Comments: 28
- Engagement rate: 1,99%
Met name de eerste 3 posts dezen het dus goed qua bereik, waarbij met name post 1 en 2 een hoge engagement rate hadden in vergelijking met het aantal views. Maar wat me vooral opviel, was de kwaliteit van het engagement bij alle document posts: vooral na de eerste drie kreeg ik opvallend veel profielbezoekers en connectieverzoeken nadat ik er eentje had gedeeld. Veel mensen noemden het een leuk format en gaven aan het fijn te vinden dat ze niet hoefden door te klikken naar een lange blogpost. Met doc posts kun je dus ook visueel ingestelde mensen bereiken die hun content zoveel mogelijk op LinkedIn zelf willen consumeren.
Tips voor het maken van een document post
- Wil je de document post toevoegen aan de sectie Uitgelicht (Featured) op je profiel? Maak dan je doc post vierkant of zorg dat je de tekst en eventuele afbeeldingen op de eerste pagina zo veel mogelijk centreert of maakt.
- Zorg voor een uitnodigende eerste pagina.
- Maak je document post visueel aantrekkelijk: voeg screenshots en/of illustraties toe.
- Deel geen lange lappen tekst.
- Focus op kwaliteit > kwantiteit.
- Bedenk eerst wat je wilt vertellen en dan pas hoe je deze informatie gaat presenteren. Misschien is een document post niet het juiste formaat voor jouw boodschap (dus eerst de inhoud, dan de vorm).
- In de weergave op LinkedIn zijn links niet klikbaar (alleen als mensen de pdf downloaden). Neem dus geen links op, maar beschrijf ze. Bijvoorbeeld: renskeholwerda.nl/e-book, in plaats van ‘klik hier’
Ideeën voor je eigen document post
- Deel highlights uit je blogpost.
- Vertel een verhaal en eindig elke pagina met een cliffhanger.
- Deel een invulbare worksheet.
- Deel een invulbare checklist.
- Leer mensen hoe ze iets moeten doen (zoals in deze document post 😉)
- Deel slides van een talk die je hebt gegeven.
- Cureer interessante feitjes of statistieken uit je vakgebied.
- Hak een infographic in meerdere mini-infographics (een per pagina).