Meer bereik op social media? Check deze tips

“Ik krijg online weinig reacties op mijn content maar offline wel”, zei ze tegen me.

Misschien herken je dit wel. Je post je suf en er reageert geen hónd. Maar als je dan face-to-face zit met een klant, vertelt die je hoe inspirerend ze je content vindt. Maar reageren, ho maar. Tss!

Ik legde uit dat elke community bestaat uit 3 soorten mensen: lurkers, contributors en creators.

De meeste mensen zijn lurkers. Ze zien je posts wel, maar reageren niet of nauwelijks. Dan heb je de contributors, zo’n 9%. Dit zijn de mensen die op andermans content reageren, maar zelf weinig posten. Tot slot heb je de creators. Dit is de groep die eigen content deelt. Slechts 1% is een creator.

De exacte percentages verschillen natuurlijk per community, maar de lurkers zijn altijd fors in de meerderheid.

De ideale social media-gebruiker

De ideale social media-gebruiker is een mix van een contributor en een creator.

Om eruit te springen op social media, moet je zelf content creëren. Je kunt alleen maar een thought leader zijn als je regelmatig van je laat horen. Je moet dus een gespreksstarter zijn.

Daarnaast is het belangrijk dat je regelmatig op andermans content reageert. Anders ben je zo iemand die alleen maar over zichzelf praat op een feestje. Boring.

Maak een notitie van offline complimenten

Terug naar de ondernemer van hierboven die online weinig respons krijgt op haar content. Ik adviseerde haar om elke keer als iemand haar een compliment gaf over haar content, er een notitie van te maken. 

  • Om welke post ging het? 
  • Wat was het onderwerp? 
  • Was het een video, een podcast, een foto of een geschreven post? 

Op die manier kun je ook als je online weinig respons krijgt goed in kaart brengen welke content je doelgroep aanspreekt.

Waarom je online toch ook reacties wilt

Ondanks dat je aanwijzingen hebt dat je content wel aanslaat, blijft het belangrijk om te proberen ook online reacties te krijgen.

Waarom?

Omdat je dan je bereik vergroot en meer potentiële klanten aan je netwerk kunt toevoegen. Anders blijf je een beetje in hetzelfde kringetje ronddraaien en groeit je netwerk maar mondjesmaat.

Denk niet: ik krijg offline complimenten, dus mijn content is al goed, maar denk: ik krijg offline complimenten. Blijkbaar is mijn content goed, dus hoe kan ik ervoor zorgen dat meer mensen mijn boodschap te zien krijgen?

Zo vergroot je je bereik op social media

Deel waardevolle content

Vraag je bij alles wat je post af: wat heeft mijn volger hieraan? Leert hij iets nieuws? Wordt hij aan het denken gezet? Raakt hij geïnspireerd? Wordt hij geraakt?

Houd het klein

Veel ondernemers zijn bang niet voldoende waarde te bieden en willen daarin te veel vertellen in 1 post. Niet doen.

Pak het kleinste onderwerp waarover je iets kunt vertellen en diep dat uit in je post. Korte, actionable tips zijn het meest waardevol voor je volgers. De rest bewaar je voor een andere post.

Wees jezelf

Laat dus je persoonlijkheid doorklinken in wat je schrijft. Hoe zou je het vertellen aan een vriend(in)? Schrijf het zo op. Na een tijdje pikken mensen die jou online volgen een post van jou er zó uit.

Kies voor een contentformat dat je natuurlijk afgaat

Laat je niet aanpraten dat je met je kop in beeld moet en begin gewoon met het contentformat dat je het gemakkelijkst afgaat. Is dat video, neem dan een video op. Is dat tekst, schrijf dan een (blog)post.

Kom snel terzake

Mensen hebben weinig tijd en geduld om zich door een ellenlang intro heen te worstelen. Kom dus snel terzake.

Vertel een verhaaltje

Als er één tijdloos contentformat is, dan is dat wel het verhaal. Ook op social media kun je verhaaltjes delen, over waar je zelf tegenaan bent gelopen en hoe je dat hebt opgelost of over hoe je een klant hebt geholpen zijn probleem op te lossen.

Gebruik witregels om je tekst beter leesbaar te maken

Witregels vormen een visueel rustpunt voor je lezer. Gooi dus niet met bakstenen, maar maak alinea’s van maximaal 3 zinnen en wissel deze af met alinea’s van 1 of 2 zinnen. Gooi dat advies van je leraar Nederlands dat alinea’s niet uit 1 zin mogen bestaan maar overboord.

Gebruik emoji om je platte tekst op te leuken

Emoji geven je tekst persoonlijkheid. Ook op een ‘zakelijk’ platform als LinkedIn kun je prima emoji gebruiken als dat bij je past. Graag zelfs. Zet ze bijvoorbeeld in als opsommingstekens.

Tag anderen in je bericht

Het taggen van anderen kan ervoor zorgen dat je je bereik vergroot. Als die ander reageert, zien zijn volgers jouw post immers ook.

Vraag bijvoorbeeld de mening van de getagde over het onderwerp van jouw post of tag de ander in een post over een event waar jullie samen waren.

Maar let op: tag bewust en vraag je af of het taggen van deze persoon echt iets toevoegt. Te veel en onzinnig taggen wordt als hinderlijk ervaren.

Stel een vraag aan het einde van je post

Nodig mensen expliciet uit te reageren. Vraag wat ze vinden van je stelling, vraag ze te kiezen tussen verschillende opties of vraag gewoon of ze het met je ‘eens’ zijn.

Reageer snel op reacties op je eigen content

Het eerste uur na posten is cruciaal voor het uiteindelijke bereik van je post. Gebeurt er in het eerste uur niet zoveel, dan zal er daarna ook weinig meer gebeuren. Gelukkig kun je social media kanalen een handje helpen door snel te reageren op reacties op jouw content.

Reageer op content van anderen

We kennen ze allemaal: die mensen die alleen over zichzelf praten. Als jij je verhaal hebt verteld, reageren ze met: “Oh, dat heb ik ook eens gehad bladie blaaah.”

Ook op social media wordt dit gedrag niet gewaardeerd. Jij vindt het leuk als anderen op jouw content reageren, reageer dus ook op content van anderen.

Zie likes en reacties als een blijk van waardering voor het harde werk van je favoriete contentmakers.

Nodig mensen die je content geliket hebben of erop gereageerd hebben uit te connecten en stuur een persoonlijk berichtje mee

Deze mensen vonden jouw post interessant, dus de kans is groot dat ze ook jouw toekomstige content interessant zullen vinden. Neem niet zomaar aan dat ze je zelf wel zullen volgen als ze interesse hebben, maar stel je proactief op.

Zorg dat je content voor iedereen toegankelijk is (ondertitel je video’s)

85% bekijkt video’s op social media zonder geluid. Als jij je video’s niet ondertitelt, loop je dus flink wat bereik mis. Daarnaast is er een grote groep doven en slechthorenden, die ook graag wil kunnen ‘horen’ wat jij te vertellen hebt!

Gebruik hashtags

Hashtags zijn voor social media wat zoekwoorden zijn voor Google. Door hashtags te gebruiken, beland je in de timeline van mensen die jou nog niet volgen, maar de hashtags die je gebruikt wel. Op die manier kun je er weer nieuwe volgers of connecties bij krijgen!

Tip: check eerst of de hashtags die je wilt gebruiken wel volgers hebben.

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Hoi, ik ben Renske 👋 Ik schrijf webteksten, blogposts en whitepapers voor cleantech en duurzame bouw.

Plaats een reactie