Waarom je je content in verschillende formats wilt aanbieden

Jaren geleden speelde ik regelmatig videogames. In elk spel kwam ik op een gegeven moment onvermijdelijk op een punt dat ik niet meer wist hoe ik verder moest of al tig keer de controller op de grond had gesmeten, omdat ik niet wist hoe ik de eindbaas moest verslaan.

Op zo’n moment wendde ik mij uiteraard tot the almighty internet. Video walkthroughs bestonden nog niet (of ik wist niet dat ze bestonden), dus in plaats daarvan raadpleegde ik enorme .txt-bestanden. Om daar enigszins uit wijs te worden, moest je:

  • heel goed weten waar je precies was in het spel
  • heel nauwkeurig lezen

Zo’n walkthrough zag er ongeveer zo uit (browniepunten voor jou als je weet uit welk spel dit fragment komt 😉):

Eventually, the heroes will reach the hub-like desert area, where a big ancient temple stands. The Prince should follow Elika across the sands to the temple. Climb up the wall via the ledges, turn the crank once by 90 degrees to open the temple’s main gate, drop back down along the same wall with the ledges, and enter the long hallway. At the other end of this long hallway, hang together onto the wall ring switch to open the door to the Tree of Life’s chamber.

Je kunt je vast wel voorstellen dat ik toen had gewild dat er videotutorials bestonden 😉

De reden dat videotutorials de geschreven walkthroughs inmiddels verdrongen hebben, is dat videowalkthroughs veel geschikter zijn om uit te leggen wat je precies moet doen in een videogame. In plaats van dat je iets leest en dat moet vertalen naar een plaatje in je hoofd, kun je direct zien wat je moet doen.

Dit idee kun je ook op je content toepassen.

Wat is de beste manier om je punt te maken?

Vraag je, voordat je content gaat maken, af wat de beste manier is om je punt te maken. Heb je bijvoorbeeld een stappenplan voor hoe mensen iets moeten doen in jouw software? Dan kun je het beste een blogpost schrijven met screenshots erbij, of een videotutorial opnemen. Een podcast werkt in dit geval uiteraard minder goed.

Kun je je punt op verschillende manieren maken?

Verder is het goed om te kijken of je je punt op verschillende manieren kunt maken. We hebben immers allemaal onze eigen voorkeursleerstijl, die ook nog eens sterk kan wisselen, afhankelijk van wat we op dat moment aan het doen zijn. In de auto of tijdens het wandelen luisteren we bijvoorbeeld naar een podcast, in de trein bekijken we een video en thuis op de bank lezen we een blogpost.

Als je je content in maar 1 format aanbiedt, doe je geen recht aan die diversiteit in voorkeursleerstijlen en bereik je je een deel van je doelgroep minder goed of zelfs helemaal niet.

Je content in verschillende formats aanbieden bespaart je uiteindelijk tijd

Ik weet wat je nu denkt: “urgh, dus ik heb een video opgenomen en nu moet ik er óók nog een podcast en een blogpost van maken? Het maken van die video heeft me al zoveel tijd gekost.”

Exact, dat is precies wat ik bedoel. Het maken van die video heeft je veel tijd gekost. Je wilt er dus ook het maximale uithalen, in plaats van meteen door te hoppen naar de volgende video.

Zorg voor een goed verhaal, bied dat in verschillende formaten aan en verspreid losse fragmenten op social media. Op die manier bereik je een veel groter en diverser publiek dan wanneer je alleen maar 1 keer een zielig linkje naar je YouTube-video op LinkedIn deelt, waarmee je toch weinig bereik behaalt omdat LinkedIn niet van externe linkjes houdt. Bovendien kost het maximaal benutten van je bestaande content veel minder tijd dan het creëren van weer een volledig nieuw stuk content.

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Hoi, ik ben Renske 👋 Ik schrijf webteksten, blogposts en whitepapers voor cleantech en duurzame bouw.

Plaats een reactie