7 redenen om ‘brutally honest’ te zijn in je content

In mijn vorige leven werkte ik bij een opleidingsinstituut met opleidingslocaties door het hele land. Al snel kwam ik erachter dat op veel van die locaties zelden of nooit een opleiding werd verzorgd, maar dat werd er niet bij gezegd.

Toen ik aan een collega vroeg hoe dit precies zat, was dit ongeveer de reactie: “Als we van tevoren zeggen dat de opleiding daar waarschijnlijk niet doorgaat, melden mensen zich niet meer aan. Maar als ze zich eenmaal aangemeld hebben, hebben ze er helemaal zin in en zijn ze sneller bereid akkoord te gaan met een andere locatie.”

Ah, een slim staaltje van het consistentie-principe van Cialdini: wie A zegt (zich aanmeldt voor een opleiding), moet ook B zeggen (niet piepen als je wat verder moet reizen dan je dacht).

Was ik even blij toen ik contentmarketing ontdekte: als je het goed aanpakt, is het namelijk dé manier om jouw bedrijf als betrouwbare informatiebron neer te zetten. En dan natuurlijk vooral als je niet alleen eerlijk bent over waar je goed in bent, maar ook over je tekortkomingen.

Helaas zetten veel bedrijven contentmarketing nog steeds in om leugens, of op z’n minst halve waarheden, te vertellen aan hun klanten. Dat moet maar eens afgelopen zijn.

Daarom deel ik hier 7 redenen om ‘brutally honest’ te zijn in je content.

1. Het komt minder ‘salesy’ over

Een van de kernprincipes van contentmarketing is dat je niet openlijk probeert je product of dienst te verkopen. Bloggen over de toeters en bellen van de producten die je verkoopt, is dus geen contentmarketing. Maak content over de vragen die potentiële klanten hebben over jouw dienst of product, in plaats van ze door de strot te duwen wat jij wilt vertellen. Pull don’t push.

2. Het wekt vertrouwen bij je klanten

Ooit draaide marketing om zo hard mogelijk roepen dat je de beste was. Daar is de laatste jaren verandering in gekomen. Mensen staan steeds wantrouwiger tegenover marketingclaims. Door ‘brutally honest’ te zijn in je content kun je dat vertrouwen terugwinnen.

3. Het maakt je geloofwaardiger

Producten of diensten die alleen maar voordelen hebben, hoe geloofwaardig is dat? Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik alleen maar loftuitingen op een website lees, krijg ik argwaan en ga ik verder googlen.

Als ik er dan achter kom dat op de website waar ik als eerste terechtkwam niet het volledige verhaal wordt verteld, ben ik weg.

Eerlijk zijn over je tekortkomingen maakt dat de rest van je verhaal ook geloofwaardiger overkomt.

4. Het werkt ontwapenend

Ooit een film gezien waarin iemand gegijzeld werd? Een van de eerste dingen die de politie doet, is vragen of de gijzelnemer zijn wapens wil neerleggen. Dit principe kun je ook toepassen in je contentmarketing.

Een voorbeeld:

Stel, je verkoopt warmtepompen en schrijft een blog over alternatieven voor een cv-ketel, waaronder de warmtepomp. Als warmtepomp-verkoper sta je dan met 0-1 achter, want je lezer denkt: “Iemand die zelf warmtepompen verkoopt, zal hier nooit eerlijk over zijn.”

Hoe kun je deze scepsis bij je lezer wegnemen? Door aan het begin van je content te benoemen dat een warmtepomp niet voor iedereen de beste oplossing is.

Zie ter inspiratie dit voorbeeld van Rivers Pools and Spas:

Of dit voorbeeld, dat ik schreef voor een klant van mij:

5. Het voorkomt ontevreden klanten

Eerlijk zijn behoedt je voor ontevreden klanten. Een klant die veel waarde hecht aan punten waar jouw bedrijf wat minder sterk in is, is gewoon jouw klant niet. Die kun je beter laten lopen dan het risico te nemen dat hij negatieve mond-tot-mond-reclame gaat verspreiden over je bedrijf.

6. Je ideale klant voelt zich sneller aangesproken

Dit punt sluit aan bij het vorige punt. Als je heel bewust kiest voor wie je bent (en ook voor wie je niet bent), kun je al je marketinginspanningen focussen op je ideale klanten. Het werkt ook als een filter: door eerlijk te zijn in je content ben je geen kostbare tijd kwijt aan mensen die waarschijnlijk toch geen klant zouden worden.

7. Je onderscheidt je van de competitie

De meeste bedrijven focussen zich alleen op de voordelen van het product en proberen de nadelen zo veel mogelijk af te zwakken. Als jij wél eerlijk bent over de voor- én nadelen onderscheid je je dus van je concurrentie. Stel je in je content op als een leraar die zijn studenten alles leert wat ze moeten weten om hun eigen keuzes te kunnen maken.

Next steps

Eerlijk zijn in je content voelt wellicht tegenintuïtief, want jaag je geen klanten weg als je (ook) aandacht besteedt aan de tekortkomingen van je product? Het tegendeel is waar. Mensen voor wie jouw ’tekortkomingen’ zwaar wegen worden of géén klant óf een ontevreden klant. Maar voor degenen die wél jouw ideale klant zijn, word je juist woest aantrekkelijk.

Ben jij er klaar voor om brutally honest te zijn in jouw content en ben je benieuwd hoe ik jou hierbij kan helpen? Vul dan mijn contactformulier in of plan meteen een kennismakingsgesprek in.

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Renske Holwerda schrijft blogposts en whitepapers over cleantech, ecologisch bouwen en de circulaire economie. Ze heeft 10+ jaar professionele schrijfervaring voor verschillende branches.

Plaats een reactie

× Heb je een vraag? Stuur me een appje!