Écht ondernemen (boekrecensie)

Vorig jaar werd jurist en ondernemer Charlotte Meindersma uit een groepscoachingstraject getieft (hey, haar woorden).

De reden: ze was geen échte ondernemer. Echte ondernemers, aldus de coach, waren misbaar en hadden een team dat het werk voor hen deed. Als je onmisbaar was in je bedrijf en geen team had, dan was je geen ondernemer, maar had je een baan voor jezelf gecreëerd.

Maar Charlotte was juist net gestopt met haar team, omdat het hebben van een team niet bij haar en haar bedrijf paste. Was zij nu dan geen echte ondernemer meer? 🤔

Vorige week ontving ik van haar haar nieuwe boek Écht ondernemen (aff.), waarin ze op zoek gaat naar een antwoord op de vraag wanneer je een echte ondernemer bent.

Met verhalen van andere ondernemers, haar eigen ervaringen en nuttige, juridische info zodat je er ook nog wat van opsteekt.

Hieronder een aantal (voor mij) highlights uit het boek:

👉 Je bepaalt zelf wat succes is (dus rot op met je 100.000 euro)

Wil je 100.000 euro per jaar verdienen, prima, maar dit bedrag betekent niks zonder context. Zoals Charlotte schrijft: “Om te bepalen of we succesvol zijn en een succesvol bedrijf hebben, moeten we [dus] onze eigen doelen stellen. Bereiken we die doelen, dan hebben we een succesvol bedrijf.”

Voor mij persoonlijk is het bijvoorbeeld belangrijk dat ik mijn bedrijf om mijn leven heen kan bouwen, in plaats van andersom, en dat ik alleen nog maar opdrachten aanneem die 100% kloppen voor mij. Dit betekent dat ik ‘s ochtends in focusmodus ga en mijn afspraken in de middag plan. Het betekent veel ruimte voor (wandel)pauzes om weer op te laden en mijn creativiteit aan te boren. En het betekent dat ik niet in de avonden of in de weekenden voor klanten werk. Ik kies er bewust voor om een beperkt aantal klanten tegelijk te hebben, zodat ik ze allemaal zo goed mogelijk kan helpen.

Succesvol bedrijf: ✅

👉 Stel doelen en maak keuzes

Wat is jouw ultieme doel of wat wil jij in de wereld achterlaten? Mijn ultieme doel is dat de aarde leefbaar blijft voor ons en voor toekomstige generaties. Daarom werk ik als tekstschrijver en contentmarketeer samen met bedrijven in cleantech en duurzame bouw.

Verder stel ik mezelf continu de vraag: moet ik dit nu doen?

  • MOET ik dit nu doen? (is het noodzakelijk of optioneel?)
  • Moet IK dit nu doen? (kan ik het niet uitbesteden?)
  • Moet ik DIT nu doen? (kan ik mijn tijd niet beter besteden?)
  • Moet ik dit NU doen? (moet het nu of kan het ook later?)

Werkt voor mij als een tierelier om mijn prioriteiten te bepalen 👌

👉 Weet van jezelf hoe je zo efficiënt mogelijk werkt

Voor mij werkt het om elke dag om 7.00 uur te beginnen en te werken met de pomodorotechniek. ’s Ochtends doe ik mijn focuswerk en de middag is voor kleinere klusjes en kennismakingsgesprekken en overleggen met klanten. En ik moet de dingen die ik minder leuk vind direct aan het begin van mijn werkdag doen, op het moment dat mijn zandlopertje met wilskracht nog volledig gevuld is, want anders gebeuren ze niet.

Voor Charlotte werkt dat niet. Die moet juist eerst doen wat ze wíl doen. “Als ik me eerst richt op wat ik moet doen, verval ik in uitstelgedrag. Vervolgens is dat wat ik moest doen alsnog niet gedaan en dat wat ik wilde doen ook niet.”

👉 Opdrachten aannemen of afwijzen op basis van de 3 p’s: poen, plezier en prestige

1 p is niet voldoende, bij 2 p’s kun je overwegen de opdracht aan te nemen, maar het liefst vink je ze alle drie af. “Zorg er altijd voor dat je keuzes in dienst staan van het doel dat je voor ogen hebt”, schrijft Charlotte. “Laat je daarbij niet afleiden door wat anderen zeggen over hoe je iets zou moeten doen.”

Zelf let ik op mijn eerste reactie: word ik meteen enthousiast, dan is het een “ja”. Ben ik met mezelf aan het discussiëren en met anderen aan het overleggen of ik het wel of niet moet doen, dan is het een “nee”. Ik ga dus gewoon op m’n eerste ingeving af.

👉 Eerlijke marketing is niet alleen een kwestie van fatsoen, maar heeft ook juridische kanten

Sinds het begin van mijn ondernemerschap heb ik me kapot geërgerd aan ondernemers die aan ‘Amerikaanse’ marketing doen: schreeuwerige marketing die op het randje zit van wat toelaatbaar is. Ik heb dat nooit begrepen. Heb je zó weinig vertrouwen in de waarde van je aanbod dat je je moet verlagen tot marketingpsychologische trucjes om je aanbod te kunnen verkopen?

Wist je bijvoorbeeld dat je volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM):

  • iets niet gratis mag noemen als mensen moeten betalen met persoonsgegevens (dat geldt dus ook voor al die ‘gratis’ e-books waarvoor mensen een e-mailadres moeten achterlaten)
  • dat je geen valse urgentie mag opwekken en zeggen dat er nog maar enkele plaatsen beschikbaar zijn terwijl dat niet zo is?
  • of dat je niet mag zeggen dat een aanbod nog maar tot een bepaald moment geldt, terwijl je het daarna doodleuk verlengt?

Nope, mag allemaal niet 🚫

Moeilijk, moeilijk, moeilijk? “Als je altijd al aan ethische en eerlijke marketing doet, heb je geen last van al die regels en hoef je daar je marketing ook niet op aan te passen”, schrijft Charlotte. Maar als je steeds de grenzen opzoekt, is de kans veel groter dat het een keer fout gaat, vult ze aan. Het lijkt het echte leven wel. Gewoon niet meer doen dus, oké? 😎

👉 Begin met contentmarketing

Oké, deze is natuurlijk een beetje ‘Wij van WC-eend’, maar ik leg hem uit: Charlotte is voor mij al jaren hét voorbeeld van hoever je met contentmarketing kunt komen als zzp’er. Ze heeft naar eigen zeggen nooit aan advertenties, direct mail en koude acquisitie gedaan. In haar woorden: “Ik laat klanten juist het liefst mij vinden, en steek er daarom vooral tijd in en niet zozeer geld.”

Hoe zij haar content omzet naar verschillende formats en opknipt in microcontent vind ik als contentmarketeer echt fantastisch om te lezen 🤩 Ik ga niet verklappen hoe ze dat doet, daarvoor moet je het boek zelf maar kopen en lezen 😉

Let’s wrap up

Dit is het boek voor iedere ondernemer die de verdien 10.000 euro per maand vanaf het strand met een cocktail in je hand-verhalen moe is. Voor iedere ondernemer die zich wil laten inspireren door de succes- én faalverhalen van andere ondernemers. Voor iedere ondernemer die wil weten wat hij op juridisch vlak geregeld moet hebben.

Bestel jouw exemplaar van Écht ondernemen (aff.) bij Managementboek en ik ontvang 10% commissie. Kost jou niks extra en ik kan weer een blikje voer kopen voor mijn kattenvriendjes 😉

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Renske Holwerda schrijft blogposts en whitepapers over cleantech, ecologisch bouwen en de circulaire economie. Ze heeft 10+ jaar professionele schrijfervaring voor verschillende branches.

Plaats een reactie

× Heb je een vraag? Stuur me een appje!