Blogs laten schrijven die conversie opleveren? Ontdek Pain Point SEO.

Als je hebt gegoogeld op ‘blogs laten schrijven’ is het je misschien opgevallen dat op veel pagina’s hetzelfde staat: bloggen verbetert je vindbaarheid in Google, biedt je de kans je expertise te laten zien en zorgt voor gratis verkeer naar je website. Maar je bent allang overtuigd van de voordelen van bloggen, anders zou je niet googlen op ‘blogs laten schrijven’.

Bovendien is er iets anders wat nog veel belangrijker is dan de genoemde voordelen: dat de bezoekers van je website contact met je opnemen omdat ze geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Het enige wat er dus écht toe doet, is conversie.

Daarom leg ik in deze blog uit hoe je de conversie van je blogs kunt verhogen met Pain Point SEO.

Specifiek ga ik in op:

Wat is Pain Point SEO?

Pain Point SEO is een methode van het Amerikaanse contentmarketingbureau Grow and Convert. In het kort werkt het zo: je geeft de prioriteit aan zoekwoorden die erop wijzen dat iemand een koopintentie heeft. Content rondom zoekwoorden met een koopintentie leidt namelijk sneller tot conversie. 

Het is bijvoorbeeld veel waarschijnlijker dat iemand die verschillende merken warmtepompen met elkaar vergelijkt snel een warmtepomp zal aanschaffen, dan dat iemand die googelt op ‘Hoe werkt een warmtepomp?’ dat doet.

Anders gezegd: ‘Daikin Altherma vs. Mitsubishi Ecodan’ duidt op een koopintentie, ‘Hoe werkt een warmtepomp?’ niet. Er zoeken maandelijks veel meer mensen op de laatste zoekopdracht, maar bij de eerste zoekopdracht is de kans op conversie een stuk groter.

Wie verschillende merken warmtepompen met elkaar vergelijkt weet namelijk al wat een warmtepomp is en welke verschillende merken er zijn. Hij is nu op zoek naar informatie die hem helpt de knoop door te hakken.

screenshot zoekopdracht daikin vs. mitsubishi
Zoekterm met koopintentie
screenshot zoekopdracht hoe werkt een warmtepomp
Zoekterm zonder koopintentie

Daarnaast is het belangrijk dat je in je content aansluit bij het kennisniveau van je lezer. Daarvoor moet je heel goed weten wie je ideale klant is. Een potentiële klant die graag het duurzaamste huis van de straat wil hebben, heeft bijvoorbeeld veel meer kennis en dus een andere informatiebehoefte dan een gezin dat zo snel mogelijk van het gas af wil om te besparen op de energierekening.

💡 Waar ik in deze blog het woord ‘conversie’ gebruik, doel ik op ingevulde contactformulieren en demo-aanvragen, niet op nieuwsbriefformulieren. Iemand die zich heeft aangemeld voor je nieuwsbrief is namelijk nog geen lead, iemand die een contactformulier invult wel.

Wat maakt Pain Point SEO anders dan de ’traditionele’ aanpak?

De meeste marketeers beginnen met een zoekwoordenonderzoek. Vervolgens bepalen ze op basis van zoekvolume en de competitie rondom welke zoekwoorden er content geschreven moet worden. Dit doen ze omdat ze zo veel mogelijk organisch (niet-betaald) verkeer naar de website willen trekken, maar ook nog een kans willen maken om hoger in Google te komen.

Ze moeten dus een balans zien te vinden tussen het zoekvolume en hoe makkelijk of moeilijk het is om op de eerste pagina van Google te komen. Dat is namelijk de plek waar je moet zijn als je organische bezoekers op je website wilt. En dan bij voorkeur in de top 3, natuurlijk, want daar gaat het meeste verkeer naartoe.

Het probleem met deze focus op zoekvolume is dat zoekwoorden met een groot zoekvolume vaak zogeheten ’top of the funnel’ (tofu)-zoekwoorden zijn. Dit zijn zoekwoorden die erop duiden dat mensen nog in de oriënterende fase zitten en dus alleen maar op zoek zijn naar informatie. Ze zullen dus niet snel je contactformulier invullen.

Je bent dus samen met een heleboel anderen aan het strijden om dezelfde zoekwoorden en als je dan toch de mazzel hebt dat mensen bij jouw blogpost uitkomen, gaan ze ook nog eens zonder iets te doen weer weg. Kijken, kijken, niet kopen. Kortom: veel zoekverkeer lijkt leuk, maar als dat allemaal oriënterende bezoekers zijn, heb je er niet zoveel aan.

Binnen Pain Point SEO wordt deze aanpak omgedraaid. In plaats van te focussen op zoekvolume, ligt de focus op koopintentie. Er worden dus zoekwoorden geselecteerd die erop wijzen dat iemand met zijn portemonnee staat te zwaaien. Dit zijn de zogeheten ‘bottom of the funnel’ (bofu)-zoekwoorden. Mensen zijn de hele trechter al door geweest en staan op het punt de knoop door te hakken. Pas als alle bofu-zoekwoorden benut zijn, komen de bredere zoekwoorden aan bod.

Funnel met 3 fases: bewustwording, overweging, conversie
De meeste marketeers beginnen boven in de funnel, maar de beste klanten zitten onderin

Samenvattend: Pain Point SEO is een veel slimmere manier om meer resultaat uit je contentmarketing te halen

  • Het is gemakkelijker om te ranken voor bofu-zoekwoorden
  • Je hebt minder last van concurrentie (die richten zich allemaal op tofu)
  • Mensen die op bofu-zoekwoorden googlen, vullen sneller je contactformulier in

Wil je mij je blogs laten schrijven op basis van Pain Point SEO?

Neem contact met me op en we plannen een kennismakingsgesprek in om te kijken of Pain Point SEO bij jouw bedrijf past!

5 contentframeworks die tot conversie leiden

Wat zijn dan de onderwerpen die tot conversie leiden? Hieronder zet ik ze op een rijtje.

1. Vergelijkingen

In dit soort blogs vergelijk je jouw aanbod op een objectieve (!) manier met dat van je concurrenten. Bijvoorbeeld: warmtepomp merk A. vs. warmtepomp merk B.

2. Beste product-/beste dienst-lijstjes:

Met dit soort blogs help je zoekers de beste producten of diensten te vinden binnen de categorie waarin ze zoeken. Bijvoorbeeld: de beste hybride warmtepomp.

3. Alternatief voor ‘X’:

Met dit soort blogs kun je jezelf onder de aandacht brengen van iemand die zoekt naar een alternatief voor het product van de concurrent.

Dit is een van de meest kansrijke en in mijn ervaring tegelijkertijd meest onbenutte strategieën. Mensen die op ‘alternatief product concurrent’ zoeken weten namelijk al dat ze een bepaald product willen hebben (zijn koopbereid), ze weten dat ze het product van de concurrent niet willen hebben en ze zijn gericht op zoek naar andere opties om hun kooplust te bevredigen.

In het voorbeeld hieronder zie je dat mensen op zoek zijn naar een alternatief voor de ReMarkable 2. Als jij schrijftablets van een ander merk verkoopt, kun je content rondom deze zoekwoordencombinatie schrijven en mensen zo naar jouw website (en dus jouw producten) leiden.

screenshot zoekopdracht alternatief ReMarkable 2
Screenshot zoekopdracht alternatief ReMarkable 2

4. Artikelen over prijzen

Een van de beste manieren om bezoekers van je site af te jagen, is door niet transparant te zijn over wat je product of dienst kost. Kun je geen prijzen op je site zetten omdat de prijs in elke situatie anders is? Schrijf dan een blog over de verschillende factoren die de prijs bepalen.

Voorbeeld: Wat kost een warmtepomp?

5. Use cases

Met dit soort content richt je je op de pijnpunten van je ideale klant. Welke problemen heeft hij en hoe kan jouw product of dienst deze problemen oplossen? Wat je bijvoorbeeld vaak ziet is dat er in zo’n artikel eerst een handmatige manier gedeeld wordt om het probleem op te lossen en vervolgens komt er een geautomatiseerde oplossing van het bedrijf zelf, die veel minder tijd kost.

Voorbeeld: ik was laatst op zoek naar een manier om tabellen op mijn website responsive te maken. Ik stuitte toen op dit artikel. Bij het zien van het stappenplan brak het zweet me uit, maar toen ik verder scrolde bleek er ook een eenvoudiger, betaalde oplossing te zijn die handig is als je regelmatig tabellen in je content zet.

Deze frameworks zijn een goed standpunt, maar er zijn meer onderwerpen en frameworks te bedenken om conversies binnen te halen. Ook case study’s werken bijvoorbeeld goed.

In 5 stappen naar succes met Pain Point SEO

Maar frameworks zijn niet het hele verhaal. Want als je de frameworks ziet, kun je in de verleiding komen om zelf voor je klant in te vullen met welke producten of diensten hij jouw aanbod vergelijkt. Maar misschien vergelijkt jouw klant jou met wel heel andere aanbieders dan jij denkt.

En hoe zorg je ervoor dat je content bij het kennisniveau van je klant aansluit? De volgende 5 stappen helpen hierbij.

1. Achterhaal wie je beste klant is en wat zijn pijnpunten zijn

Binnen Pain Point SEO zijn we niet geïnteresseerd in ál je klanten, maar alleen in je beste klanten. Welke klanten leveren de meeste omzet op, hebben de kortste salescyclus, blijven het langst klant en (in het geval van dienstverlening) zijn het prettigst om mee te werken? De eerste stap is dus dat je achterhaalt wie je beste klant is en welke pijnpunten jij met jouw aanbod kunt oplossen.

2. Stel een contentstrategie op

Nu je weet wat de pijnpunten van je beste klant zijn, kun je contentideeën gaan bedenken. Hier zoek je vervolgens de juiste zoekwoorden en een passende invalshoek bij. Je begint dus níét met zoekwoordenonderzoek, maar brengt eerst de pijnpunten van je ideale klant in kaart, bedenkt vervolgens contentideeën en pas dan doe je zoekwoordenonderzoek. Al je contentideeën komen dus van je klant, niet uit zoekwoordentools 😉

3. Maak content die aansluit bij het kennisniveau van je ideale klant

Je hebt contentideeën bedacht, zoekwoordenonderzoek gedaan en een originele invalshoek gekozen. Maar daarmee ben je er nog niet: je content moet inhoudelijk ook aansluiten bij het kennisniveau van je ideale klant. Zit je eronder, dan neemt je klant je niet serieus, zit je erboven, dan snapt je klant je niet. Daarom is stap 1 zo belangrijk: snappen wie je ideale klant is.

4. Promoot het artikel

De meeste bedrijven plaatsen een link naar het artikel op hun eigen social media-kanalen en laten het daarbij. Maar wil je zo veel mogelijk zoekverkeer trekken, dan is het belangrijk om je content ook op andere plekken te promoten. Bijvoorbeeld in Facebook- of LinkedIn-groepen waarin je doelgroep actief is of door met de content te adverteren. Het duurt even voordat je organische vindbaarheid op gang komt (vooral bij een nieuwe website), dus op die manier krijg je toch nog websitebezoekers en leads.

5. Meet hoeveel conversies je content oplevert

De meeste marketeers gebruiken de volgende metrics om de resultaten van hun content te meten: verkeer, rankings, aantal shares op social media en soms zelfs het aantal blogs dat per maand gepubliceerd wordt. Maar het enige wat er natuurlijk toedoet is: levert die content ook leads op? Daarom meet je binnen Pain Point SEO hoeveel conversies je content oplevert.

Voor welke bedrijven is Pain Point SEO geschikt?

Pain Point SEO is geschikt voor bedrijven die een goede product-market fit hebben gevonden en die hun propositie niet meer aan het testen zijn. Je hebt geen moeite je oplossing te verkopen als je eenmaal in beeld bent bij kwalitatieve leads. Bovendien heb je je aanbod al vaak verkocht en weet je goed wie je ideale klant is.

Verder is het belangrijk dat je aanbod hoog scoort op de ‘leesbaarheidsindex’. Dit houdt in dat mensen zich uitgebreid inlezen voor ze tot aanschaf overgaan.

Blogs laten schrijven volgens de Pain Point SEO-methode?

Ben jij enthousiast geworden over Pain Point SEO? Neem contact met me op en we plannen een kennismakingsgesprek in om te kijken of jij, ik en Pain Point SEO een match zijn!

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Hoi, ik ben Renske 👋 Ik schrijf blogposts en whitepapers voor cleantech en andere sectoren die bijdragen aan de energietransitie of de circulaire economie.

Plaats een reactie