Zo herpubliceer je je blogpost op LinkedIn

Wist je dat status updates op LinkedIn een veel groter bereik hebben dan artikelen? Je zou dus wel gek zijn om elke week from scratch een artikel voor LinkedIn te schrijven als ze toch amper gelezen worden.

Gelukkig hoeft dat ook helemaal niet: je kunt de blogposts op je website ook herpubliceren op LinkedIn. In deze blogpost vertel ik je waar je op moet letten.

Waarom je je blogposts wilt herpubliceren op LinkedIn

Maar eerst: waarom zou je je blogposts herpubliceren op LinkedIn? Je kunt toch ook gewoon een linkje naar de blogpost op je website delen in een status update?

Ten eerste zakken status updates weg in het algoritme, zodra je geen likes en comments meer krijgt. Maar artikelen blijven gemakkelijk terug te vinden voor mensen die naar je profiel gaan en worden dus na lang publicatie nog steeds gelezen.

Ten tweede: ooit waren LinkedIn en andere social-mediaplatformen een doorgeefluik naar de content op je website. Je publiceerde een artikel op je eigen site en verspreidde de link vervolgens via social media. 

Veel bedrijven gebruiken social media nog steeds op die manier. Maar de social-mediaplatformen willen geen doorgeefluik meer zijn. Ze willen de plek zijn waar de conversatie plaatsvindt. Posts met externe links erin worden dan ook onderdrukt door het algoritme.

Anders gezegd: als jij een link naar je website plaatst, ‘bestraft’ LinkedIn jou met een laag bereik. Maar als je je artikel op LinkedIn publiceert, kun je meteen de interactie aangaan met je volgers. En dat is dan wél weer goed voor je bereik. 

Gelukkig kun je de blogposts op je website ook als artikel op LinkedIn publiceren en via een omweg alsnog websitetraffic genereren.

Hieronder lees je hoe je dit doet.

Stappenplan

  1. Schrijf en publiceer je blogpost op je eigen site en deel ‘m via je nieuwsbrief.
  2. Wacht een week of 2, zodat je zeker weet dat je blogpost geïndexeerd is in Google. Om dit proces te versnellen, kun je ook op Fetch as Google klikken in Google Search Console.
  3. Kies vervolgens voor Write an article op LinkedIn.
  4. Copy paste de headline en de hoofdtekst uit je blogpost. Tip: LinkedIn-artikelen worden geïndexeerd in Google, dus pas de titel en het intro een beetje aan, zodat je weer op andere zoektermen gevonden wordt dan met de blogpost op je eigen site.
  5. Voeg boven aan je artikel een zin toe in de trant van: dit artikel verscheen eerder op [Naam of URL Website] (voeg hier een link toe naar de blogpost op je website). Zo weet Google wat het origineel is en als mensen erop klikken, heb je traffic naar je website.
  6. Voeg een header en eventuele andere afbeeldingen toe en zorg voor een visueel aantrekkelijk geheel. Gebruik naast afbeeldingen dus ook opsommingen, kopjes en witregels.
  7. Klik op Publish.
  8. Voeg een korte beschrijving toe. Tip: schrijf eerst de status update (zie het volgende punt) en gebruik een paar zinnen daaruit voor je beschrijving.
  9. Schrijf een status update waarin je linkt naar je artikel op LinkedIn. Dit kan gewoon (een deel van) het intro van je artikel zijn.

Bonustip: voeg aan elk artikel een triggerend standaardtekstje toe met daarin een link naar het aanmeldformulier voor je nieuwsbrief.

Pro tip: als je UTM-tags aan je linkje hangt, kun je in Google Analytics precies zien hoeveel mensen zich naar aanleiding van je artikel op LinkedIn hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief. Ook kun je in je artikel verwijzen naar andere artikelen op je site en daar UTM-tags aan hangen.

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Hoi, ik ben Renske 👋 Ik schrijf webteksten, blogposts en whitepapers voor cleantech en duurzame bouw.

Plaats een reactie