5 zakelijke blogonderwerpen die wél sales opleveren

Als je googelt op ‘blogonderwerpen’, struikel je over de lijstjes met blogideeën voor zakelijke blogs. Maar blogonderwerpen verzinnen is het probleem niet, dat kan iedereen die er even goed voor gaat zitten. Belangrijker is dat je blogt over onderwerpen die bijdragen aan sales. Als je tenminste wilt dat je blogposts je niet alleen tijd en/of geld kosten, maar ook klanten opleveren. Gelukkig hoef je deze onderwerpen niet zelf te bedenken. In dit artikel deel ik 5 soorten blogonderwerpen voor zakelijke blogs, waarvan bewezen is dat ze traffic, leads en sales opleveren.

Maar eerst: wat gaat er eigenlijk mis met veel zakelijke blogs waardoor de resultaten achterblijven?

Waarom veel bedrijfsblogs geen sales opleveren

Ze plaatsen nieuwsberichten op hun blog

Een paar jaar geleden werkte ik samen met de Nederlandse afdeling van een groot internationaal bedrijf dat onder andere kopieerapparaten en interactieve schermen produceert.

Een greep uit de onderwerpen die op hun blog stonden:

  • Wat maakt [product van het bedrijf] van [naam bedrijf] uniek?
  • [Naam bedrijf] pioneert met [nieuwe feature]
  • [Naam bedrijf] maakt [nieuwe feature] mogelijk

Maar je bedrijfsblog is niet bedoeld om je producten in de spotlights te zetten, daar is de nieuws-sectie op je website voor. Je blog is bedoeld om potentiële klanten te helpen de juiste keuze te maken. Content die daar niet aan bijdraagt is tijd- en geldverspilling.

Ze focussen te veel op websiteverkeer

Veel bedrijven die al bloggen focussen zich daarbij instinctief op zoektermen met een zo groot mogelijk zoekvolume. Hoe groter de volumes, hoe meer traffic en hoe meer dus de kans op conversie, is het idee daarachter.

In werkelijkheid zijn de zoektermen met een groot zoekvolume vaak gericht op mensen die zich nog aan het oriënteren zijn. Deze zoektermen leiden zelden direct tot conversie.

Daarnaast zijn dit vaak erg competitieve zoektermen waarvoor het al moeilijk is om te ranken.

Het is dus slimmer om je eerst focussen op zoektermen met minder zoekvolume en minder concurrentie, maar meer kans op sales.

Ze kiezen de verkeerde blogonderwerpen

Wil je dat je bloginspanningen iets opleveren, dan moet je blogposts publiceren waar mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst op zitten te wachten. En dat is, nogmaals, content die hen helpt in hun zoektocht naar de beste oplossing in hun situatie.

Vraag je dus af: welke informatie heeft mijn prospect nodig om tot een weloverwogen beslissing te nemen? Schrijf hier vervolgens eerlijke en zo volledig mogelijke blogposts over.

Goede blogonderwerpen:

  • Wat is de beste warmtepomp?
  • Warmtepomp merk A vs. warmtepomp merk B: dit zijn de verschillen
  • Warmtepomp merk A type B (recensie)

Slechte blogonderwerpen:

  • De geschiedenis van de warmtepomp
  • Hoe een warmtepomp wordt gemaakt
  • 10 leuke weetjes over de uitvinder van de warmtepomp

Leuk om te lezen, maar met deze onderwerpen trek je mensen aan die helemaal niet van plan zijn om te kopen en dus niet bijdragen aan sales.

Ze geven geen volledig en eerlijk antwoord op de vragen van hun potentiële klanten

Meer dan 70% van de klantreis wordt tegenwoordig online afgelegd, nog voordat de prospect contact opneemt met het bedrijf. Toch denken veel bedrijven nog steeds dat prospects wel contact opnemen als ze nog vragen hebben. Maar dat doen ze niet. Ze klikken op ‘terug’ en gaan naar de site van je concurrent waar ze wél de antwoorden vinden die ze zoeken. Daarom is het belangrijk dat je in je blogposts een volledig en eerlijk antwoord geeft op de vragen van je prospects.

Zie een blog als een verkoopmedewerker die nooit slaapt, nooit ziek is en die nooit om opslag vraagt. Sterker nog: na de initiële investering levert een blog je nog jaren gratis websitebezoekers en leads op. Maar dan moet je in je blogposts wel eerlijk en volledig antwoord geven op de vragen van je potentiële klanten.

De blogposts zijn niet geoptimaliseerd voor Google

Als je wilt dat je blogposts gratis verkeer naar je website opleveren, dan is het belangrijk om ze te optimaliseren voor zoektermen waarop gezocht wordt. Doe je dat niet, dan worden je blogposts alleen gelezen als je ze onder de aandacht brengt via social media en je nieuwsbrief, of eventueel via een link vanuit een andere blogpost.

Maar onthoud ook hier: het belangrijkste is dat je de focus legt op het zo goed mogelijk beantwoorden van de vragen van je klanten. Kun je hier geen passende zoektermen bij vinden? Schrijf de blogpost dan toch en promoot hem op andere plekken.

Blogonderwerpen die wél werken: de Big 5

Blogposts publiceren waar je klanten niet op zitten te wachten, is zonde van je tijd en geld. Gelukkig zijn er 5 soorten blogonderwerpen die wél traffic, leads en sales opleveren. En het goede nieuws is: deze blogonderwerpen werken voor elk bedrijf (b2c en b2b) met een product of dienst waarover mensen zich uitgebreid willen inlezen voor ze tot aanschaf overgaan.

Deze 5 blogonderwerpen, ook wel de Big 5 genoemd, komen uit de koker van Marcus Sheridan. Toen hij begon met bloggen voor zijn zwembadbedrijf, ontdekte hij al snel dat de vragen van mensen die hij beantwoordde in zijn blogposts onderverdeeld konden worden in 5 categorieën:

  • Prijs en kosten
  • Problemen
  • Vergelijkingen en versus
  • ‘Best in class’
  • Reviews en ratings

Maar dat niet alleen: deze categorieën bleken universeel te zijn. Sindsdien hebben honderden bedrijven over de hele wereld de Big 5 met succes toegepast.

Hieronder licht ik ze stuk voor stuk toe.

1. Prijs en kosten

Als mensen een grote investering gaan doen, willen ze natuurlijk graag weten wat ze ongeveer kwijt zullen zijn. Liefst voordat ze met een salesmedewerker moeten praten. Maar veel bedrijven zetten hun prijzen niet op hun website. Daar hebben ze verschillende redenen voor.

Ze leveren maatwerk

Ook als je maatwerk levert, kun je een blogpost schrijven over wat jouw product of dienst kost. Schrijf bijvoorbeeld over de verschillende factoren die de uiteindelijke prijs beïnvloeden.

Bijkomend voordeel: als jouw product of dienst duurder is dan die van de concurrent, kun je in deze blogpost inzichtelijk maken waarom dat zo is. Als die uitleg de juiste snaar raakt, vergroot je de kans dat prospects jouw hogere prijs willen betalen. Kun je bijvoorbeeld sneller leveren? Gebruik je premium materialen? Is de aftersales beter dan bij de concurrent?

Ze willen niet dat concurrenten weten wat ze rekenen

In werkelijkheid is het voor de concurrent heel eenvoudig te achterhalen wat jouw product of dienst kost. Het is dus geen groot geheim. Daarnaast: waarom laat je je concurrentie bepalen of je wel of niet schrijft over onderwerpen die belangrijk zijn voor je potentiële klanten? Zoals Marcus Sheridan zegt: “One of these groups takes your business, and the other is your business.”

Ze zijn bang dat ze potentiële klanten wegjagen

Het omgekeerde is waar: het níet benoemen van prijzen jaagt klanten weg. Mensen krijgen het gevoel dat je iets te verbergen hebt als je niet transparant bent over je prijzen.

Je bespaart allebei tijd door van tevoren helderheid te geven over wat jouw oplossing (ongeveer) kost. En ben je bang dat mensen op prijs gaan vergelijken? Leg dan uit hoe je prijzen tot stand komen (zie kopje ‘Ze leveren maatwerk’ hierboven).

Voorbeeld: Wat kost een whitepaper?
Voorbeeld: Wat kost ecologisch isoleren?

2. Problemen

Problemen van je klant

Zet eens op een rijtje voor welke problemen jouw product een oplossing is.

Stel dat je huishoudelijke apparaten verkoopt en een aantal koel-/vriescombinaties met een no frost vriezer in het assortiment hebt. Die vriezer is de oplossing voor het probleem dat mensen het ontdooien van hun vriezer steeds uitstellen, waardoor de ijslaag groeit en hun energierekening omhoog schiet.

screenshot zoekopdracht ijslaag in vriezer

Jij zou nu een blogpost kunnen schrijven met tips voor het ontdooien van een vriezer (”IJslaag in je vriezer? Zo kom je ervan af”), waarin je een linkje plaatst naar de no frost koel-/vriescombinaties die jij verkoopt. Aan de ene kant help je mensen met die blogpost het probleem nú op te lossen, aan de andere kant maak je hen bewust van een permanente oplossing voor het probleem.

Problemen met/nadelen van jouw product

Heb je ooit iets gekocht waarvan je achteraf dacht: als ik dit van tevoren had geweten, had ik het nooit gekocht. Het gevolg: jij bent ontevreden en het bedrijf loopt een ambassadeur mis.

Als bedrijf kun je op 2 manieren met de nadelen van je product of dienst omgaan: of je laat de klant zelf de nadelen van je product ontdekken en zijn vertrouwen in je bedrijf verliezen, of je zegt: dit zijn de nadelen van ons product, heb je daar een probleem mee?

Voorbeeld: 12 nadelen van een warmtepomp (en mogelijke oplossingen)

3. Vergelijkingen en versus

Klanten die zich bewust zijn van verschillende oplossingen voor hun probleem willen deze oplossingen met elkaar vergelijken.

Je kunt hier op verschillende manieren content over maken:

  • Vergelijk verschillende producten die jij verkoopt met elkaar (product A vs. product B van fabrikant X)
  • Vergelijk een product dat jij verkoopt met een vergelijkbaar product van de concurrent (product A van fabrikant X vs. product A van fabrikant Y)
  • Vergelijk jouw productcategorie met een andere productcategorie die hetzelfde probleem oplost (voorbeeld: een cv-ketel en een warmtepomp lossen hetzelfde probleem op)

Vraag je dus af: waar vergelijkt jouw klant jouw producten of diensten mee? Welke andere oplossingen zijn er voor hetzelfde probleem? (denk outside the box)

Tip

Is jouw product of bedrijf nog onbekend? Dan kun je ook meeliften op de naamsbekendheid van je concurrent.

Google bijvoorbeeld eens op ‘alternatief [naam concurrent]’. Als er een suggestie verschijnt voordat je klaar bent met typen, betekent dat dat er op deze zoekterm gezocht wordt. Schrijf in dat geval een blogpost rondom deze zoekterm, waarin je je eigen oplossing presenteert als alternatief voor het product van de concurrent. De mensen die hierop googlen weten al dat ze een product uit jouw productcategorie willen en ze weten ook dat ze de oplossing van de concurrent niet willen. Misschien willen ze jouw oplossing wel?

Voorbeeld: Alternatief cv-ketel: dit zijn de 9 beste opties

4. De beste in z’n soort

Als je iets bij Coolblue bestelt, kun je je eigen research doen, of blind vertrouwen op Coolblue’s keuze. Dat bespaart je veel tijd en dat is precies de reden waarom mensen die iets willen kopen googlen op ‘beste [naam product]’. Een ander heeft het uitzoekwerk al gedaan, waarom zou je het zelf dan ook nog eens doen? Ook jij kunt dit soort lijstjes op je website plaatsen en zo het uitzoekwerk voor je klanten beperken.

Je kunt ‘beste’ overigens vervangen door elke superlatief, afhankelijk van wat relevant is voor je product: goedkoopste, meest complete, minst onderhoudsgevoelige, enzovoort.

screenshot Coolblue's keuze

Joost van der Waal van ecologisch isolatiebedrijf Climatedeal heeft zelfs een blog geschreven over de beste ecologische isolatiebedrijven, waarin hij zichzelf niet noemde (!).

Dit zijn de effecten daarvan:

  • Je komt geloofwaardiger over, doordat je jezelf niet noemt.
  • Bedrijven die wel op de lijst staan voelen zich vereerd.
  • Bedrijven die niet op de lijst staan vragen je of je hen ook alsjeblieft wilt opnemen.
  • En last but not least: je trekt verkeer naar je website met zoektermen die je normaal geen verkeer zouden opleveren en dus ook leads van mensen die de concurrentie aan het onderzoeken waren en in hun zoektocht op jouw site terechtkwamen.
screenshot LinkedIn-post Joost van der Waal
De LinkedIn-post van Joost over zijn blog

5. Reviews en beoordelingen

Stel, je hebt besloten dat je een thuisbatterij wilt kopen. Je hebt uitgebreide research gedaan: je weet wat de voor- en nadelen zijn van een thuisbatterij, wat zo’n ding ongeveer gaat kosten en welke bedrijven thuisbatterijen verkopen. Maar voordat je je pinpas trekt, wil je heel zeker weten dat je de juiste beslissing neemt.

Dus wat doe je? Je klapt je laptop open, start je browser en gaat op zoek naar reviews. Verkopers zijn immers niet te vertrouwen 😉

screenshot zoekopdracht Tesla Powerwall review
Zoekopdracht Tesla Powerwall review

Ook voor jouw klanten geldt dat ze, zeker bij een duurdere aankoop, eerlijke reviews willen lezen.

Dus verkoop je meerdere producten? Schrijf dan zelf eerlijke reviews van de producten die je verkoopt en niet verkoopt, zodat je je klanten zo goed mogelijk helpt de juiste aankoopbeslissing te nemen.

Hoe nu verder?

Ben je enthousiast geworden om aan de slag te gaan met de Big 5? Organiseer dan een brainstormsessie met medewerkers die klantcontact hebben en maak samen een lijst van de meestgestelde vragen die klanten stellen. Die beantwoord je vervolgens in je blogposts. Je kunt de Big 5 als leidraad gebruiken in de brainstormsessie.

Hulp nodig? Ik kan jullie begeleiden bij deze brainstormsessie en eventueel ook de blogposts voor jullie schrijven. Plan een afspraak in en ik vertel je graag meer over mijn aanpak.

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Renske Holwerda schrijft blogposts en whitepapers over cleantech, ecologisch bouwen en de circulaire economie. Ze heeft 10+ jaar professionele schrijfervaring voor verschillende branches.

4 gedachten over “5 zakelijke blogonderwerpen die wél sales opleveren”

  1. Goed artikel. Ik zat al een tijdje na te denken over de prijzen uitgebreider beschrijven op mijn website. Dit artikel en het vervolgartikel over ‘wat kost een whitepaper’ hebben er voor gezorgd dat ik nu dus dat blogartikel aan het schrijven ben. Dank Renske!

    Beantwoorden
    • Top, goed bezig! 🙂 En je kunt nog veel meer van dit soort artikelen schrijven: nadelen van biobased isoleren (voor zover die er zijn), biobased isoleren vs. isoleren met niet-ecologische materialen, de beste ecologische isolatiematerialen (en je kunt ze nog nader specificeren: beste biobased isolatiematerialen voor je dak, beste … voor de badkamer, beste … voor de vloer, meest duurzame isolatiematerialen (met de minste impact op het milieu), etc. Zo kun je een mooie database opbouwen met ‘in depth’ content 🙂

      Beantwoorden

Plaats een reactie

× Heb je een vraag? Stuur me een appje!