Als je op zoek bent naar een contentmarketeer, kun je kiezen voor een allround contentmarketeer of voor een contentmarketeer die zich focust op een specifieke niche of tekstsoort. Zelf behoor ik tot de laatste categorie.
Dat is natuurlijk niet vanzelf ontstaan: de afgelopen 5 jaar heb ik met verschillende bedrijven gewerkt en steeds scherper gekregen wat voor bedrijven en opdrachten wel en niet bij mij passen. Een goede match voorkomt frustratie van beide kanten en zorgt ervoor dat ik mijn beste werk kan afleveren.
Helaas komen veel ondernemers er pas tijdens het kennismakingsgesprek of (erger nog) de samenwerking achter dat het toch niet zo’n goede match is. Zonde van de tijd en energie die je er al in gestopt hebt!
Omdat ik zuinig ben op jouw en mijn tijd zet ik hieronder 10 redenen op een rijtje om niet voor mij te kiezen als contentmarketeer.
1. Je staat er niet voor open om dingen anders te doen dan je gewend bent
Je haakt een contentmarketeer aan, omdat je niet de resultaten behaalt waar je naar op zoek bent. Dan is het belangrijk dat je niet precies hetzelfde blijft doen als je deed, maar openstaat voor nieuwe ideeën.
Mijn aanpak is anders dan die van veel vakgenoten. Zo begin ik nooit met zoekwoordenonderzoek, maar doe ik pas zoekwoordenonderzoek als de onderwerpen al bepaald zijn. Jouw klanten moeten namelijk de bron van de contentideeën zijn, wil je contentmarketing écht aanslaan.
2. Je wilt zelf geen tijd investeren in je contentmarketing
Ik snap het helemaal. Je bent druk en je huurt juist een contentmarketeer in zodat jij je op je corebusiness kunt focussen. Toch ga je geen optimaal resultaat zien als je er helemaal niet bij betrokken wilt zijn. Jij weet immers het beste tegen welke uitdagingen jouw klanten aanlopen en die informatie heb ik nodig om goede content te kunnen maken.
Verder ben ik geen inhoudelijk deskundige en dus ben jij (of een inhoudsdeskundige binnen jouw bedrijf) verantwoordelijk voor de inhoud. Daarom is het belangrijk dat je tijd vrijmaakt om mij van input te voorzien en om te checken of mijn teksten inhoudelijk kloppen.
Maar geen zorgen: dit alles kost veel minder tijd dan wanneer je je content zelf zou schrijven 😉
3. Je bent op zoek naar een quick fix
“Deze blog moet snel af, want ik heb nieuwe klanten nodig”, zei een van mijn eerste blogklanten ooit tegen mij. De zaken liepen bij deze startende ondernemer nog niet zoals gewenst en de bodem van haar spaarrekening kwam snel in zicht. Wetende dat voor contentmarketing een lange adem nodig is, besloot ik de samenwerking te beëindigen en haar, met haar goedvinden, in contact te brengen met iemand die haar kon helpen met haar financiële situatie.
Als je snel omzet nodig hebt, is contentmarketing niet de juiste oplossing voor jou. Contentmarketing draait namelijk om het winnen van het vertrouwen van je klanten en dat kost nu eenmaal tijd. Als het zo eenvoudig was, zou iedereen het wel doen 😉
4. Je hebt geen budget
Als je resultaten wilt zien van je contentmarketing is het belangrijk om hier voor langere tijd in te investeren.
Ten eerste heeft je content tijd nodig om te ranken in Google en ten tweede duurt het even voordat mensen jou als de go-to gaan zien in je vakgebied. Met een paar blogposts ben je er dus niet.
Een ad hoc-aanpak van een blogje hier en een blogje daar vind ik zonde van jouw en mijn tijd. Of ik doe het op een manier waarvan ik weet dat het resultaat gaat opleveren, of ik doe het niet.
5. Je wilt alleen social media content
Een van de dingen waar ik heilig in geloof is dat je website de thuisbasis moet zijn van je content. Waarom? Omdat dat de enige plek is waar je zelf controle over hebt.
Social-media-algoritmes veranderen continu, waardoor je bereik van de ene op de andere dag kan kelderen en je je volgers dus niet meer kunt bereiken. Bovendien mis je de voordelen van SEO als je je site niet up-to-date houdt. Daarom adviseer ik niemand zich uitsluitend te focussen op social media.
Een andere reden dat ik geen losse social media posts schrijf is dat ik zuinig ben op jouw tijd. Ik interview je liever voor een blog om die blog vervolgens te gebruiken als basis voor content voor je social-mediakanalen en nieuwsbrief.
Jij (of een van je medewerkers) hoeft dan maar één keer na te denken over de inhoud en je hebt het beste van beide werelden: én een blog die bijdraagt aan je positie in Google én social media posts.
6. Je valt buiten mijn niches
Sommige contentmarketeers profileren zich als allround contentmarketeer en andere richten zich op een specifieke niche. Ik behoor tot de laatste categorie en schrijf dus alleen voor bedrijven cleantech of duurzame bouw. Hierdoor doe ik veel inhoudelijke kennis op en dat maakt me nóg waardevoller voor klanten in mijn niche.
Ik gun elke ondernemer een tekstschrijver die ervaring heeft met zijn niche.
7. Je bent niet bereid om ‘brutally honest’ te zijn in je content
Dankzij het internet zijn je klanten beter geïnformeerd dan ooit. 70% van de aankoopbeslissingen wordt genomen vóórdat er contact met sales wordt opgenomen. En ja, dat geldt ook voor b2b. Niks “dat bespreken we wel als mensen bij ons aan tafel komen” dus. Het gros kómt niet meer bij je aan tafel. Of je dat nu leuk vindt of niet.
Wil je de strijd om klanten winnen, dan moet je dus zorgen dat je zo vroeg mogelijk bij ze in beeld komt. Met content waarin je een eerlijk en volledig antwoord geeft op de vragen ze hebben. Geen Wij van WC-eend-content, geen ‘inspirerende verhalen’, maar content waar mensen écht iets aan hebben. Want als jij het niet doet, doet je concurrent het wel.
Wil jij als autoriteit in je markt gezien worden en de competitie wegblazen? Dan moet je de ‘most trusted voice’ worden in je markt. En dat doe je door ‘brutally honest’ content te maken.
8. Je vindt het belangrijk dat je samenwerkingspartners continu bereikbaar zijn
Verwacht je van een contentmarketeer dat ze altijd beschikbaar is om even te overleggen en dat ze bij geen gehoor binnen 5 minuten terugbelt? Dan gaat het niet werken tussen ons. En dat is goed nieuws voor jou als klant 😉
Continu bereikbaar zijn, en dus afgeleid worden, gaat namelijk ten koste van de kwaliteit van mijn werk voor klanten. Om echt goed in een onderwerp te kunnen duiken moet ik enkele uren ongestoord achter elkaar kunnen werken. Dat doe ik altijd in de ochtend, als mijn concentratievermogen het beste is. ‘s Middags ben ik dan beschikbaar om met mijn klanten te overleggen.
9. Je wilt op locatie afspreken
Sommige ondernemers vinden het fijn om regelmatig fysiek met hun samenwerkingspartners te kunnen afspreken. Dat snap ik helemaal, maar zelf doe ik dit alleen bij heel hoge uitzondering. Bijvoorbeeld voor de kick-off van een langdurige samenwerking. Voor de rest werk ik uitsluitend vanuit huis. Afspreken op locatie kost namelijk veel (reis)tijd en die tijd kan ik niet in mijn werk voor klanten stoppen. Bovendien moet ik als groene contentmarketeer letten op mijn CO2-uitstoot 😉
Daarom spreek ik mijn klanten altijd via Zoom of Teams. Zo’n overleg kan ik gemakkelijker even tussendoor inplannen en jij kunt altijd heel gemakkelijk een afspraak maken in mijn agenda. En als je iets interessants gaat vertellen kan ik het met één druk op de knop opnemen om uit te werken voor een blog! 😁
10. Je zoekt iemand die precies doet wat jij vraagt
Heb jij helemaal in je hoofd wat je wilt en zoek je een contentmarketeer die precies dat uitvoert en zich verder nergens mee bemoeit? Daar is niks mis mee, maar dan zijn wij geen match. Ik heb mijn eigen ideeën over hoe ik de beste resultaten kan bereiken en vind het belangrijk dat daar ruimte voor is. Het is niet motiverend als ik iets moet doen, terwijl ik weet dat het niet gaat werken of beter kan. Bovendien zou ik dan het gevoel hebben dat ik jou een slechte dienst bewijs.
Zijn wij een match?
Het kiezen van de juiste contentmarketeer zorgt ervoor dat jij de beste bang voor je buck krijgt en het voorkomt frustratie van beide kanten. Denk jij na het lezen van deze blogpost dat wij een goede match zouden kunnen zijn? Maak dan meteen een afspraak via mijn online agenda en we spreken elkaar snel!