10 redenen om niet met mij samen te werken

Als je op zoek bent naar een tekstschrijver, kun je kiezen voor een allround tekstschrijver of voor een tekstschrijver die zich focust op een specifieke niche of tekstsoort. Zelf behoor ik tot de laatste categorie.

Dat is natuurlijk niet vanzelf ontstaan: de afgelopen 5 jaar heb ik met verschillende bedrijven gewerkt en steeds scherper gekregen wat voor bedrijven en opdrachten wel en niet bij mij passen. Een goede match voorkomt frustratie van beide kanten en zorgt ervoor dat ik mijn beste werk kan afleveren.

Helaas komen veel ondernemers er pas tijdens het kennismakingsgesprek of (erger nog) de samenwerking achter dat het toch niet zo’n goede match is. Zonde van de tijd en energie die je er al in gestopt hebt!

Omdat ik zuinig ben op jouw en mijn tijd zet ik hieronder 10 redenen op een rijtje om niet met mij samen te werken.

1. Je wilt zelf geen tijd investeren in je contentmarketing

Ik snap het helemaal. Je bent druk en je huurt juist een tekstschrijver in zodat jij je op je corebusiness kunt focussen. Toch gaat je contentmarketing niet slagen als je er helemaal niet bij betrokken wilt zijn. Jij weet immers het beste tegen welke uitdagingen jouw klanten aanlopen en die informatie heb ik nodig om goede content te kunnen maken.

Verder ben ik geen inhoudelijk deskundige en dus ben jij (of een inhoudsdeskundige binnen jouw bedrijf) verantwoordelijk voor de inhoud. Daarom is het belangrijk dat je tijd vrijmaakt om mij van input te voorzien en om te checken of mijn teksten inhoudelijk kloppen.

Maar geen zorgen: dit alles kost veel minder tijd dan wanneer je je content zelf zou schrijven 😉

2. Je bent op zoek naar een quick fix

“Deze blog moet snel af, want ik heb nieuwe klanten nodig”, zei een van mijn eerste blogklanten ooit tegen mij. De zaken liepen bij deze startende ondernemer nog niet zoals gewenst en de bodem van haar spaarrekening kwam snel in zicht. Wetende dat voor contentmarketing een lange adem nodig is, besloot ik de samenwerking te beëindigen en haar, met haar goedvinden, in contact te brengen met iemand die haar kon helpen met haar financiële situatie.

Als je snel omzet nodig hebt, is contentmarketing niet de juiste oplossing voor jou. Contentmarketing draait namelijk om het winnen van het vertrouwen van je klanten en dat kost nu eenmaal tijd. Als het zo eenvoudig was, zou iedereen het wel doen 😉

3. Je hebt geen budget

Als je resultaten wilt zien van je contentmarketing is het belangrijk om hier voor langere tijd in te investeren (mijn blogabonnementen hebben een looptijd van minimaal 6 maanden).

Ten eerste heeft je content tijd nodig om te ranken in Google en ten tweede duurt het even voordat mensen jou als de go-to gaan zien in je vakgebied. Met een paar blogposts ben je er dus niet.

Een ad hoc-aanpak van een blogje hier en een blogje daar vind ik zonde van jouw en mijn tijd. Of ik doe het op een manier waarvan ik weet dat het resultaat gaat opleveren, of ik doe het niet.

4. Je hebt webteksten nodig

Misschien denk je nu: je schrijft blogs, dat zijn toch webteksten? Ik snap de verwarring, dus ik leg het even uit: met webteksten bedoel ik pagina’s als de homepage, dienstenpagina’s en de over ons-pagina.

Zelf focus ik me op contentmarketingteksten zoals whitepapers, blogposts en case studies. Alleen door te doen waar ik écht goed in ben kan ik mijn klanten het beste helpen.

5. Je wilt alleen social media content

Een van de dingen waar ik heilig in geloof is dat je website de thuisbasis moet zijn van je content. Waarom? Omdat dat de enige plek is waar je zelf controle over hebt.

Social-media-algoritmes veranderen continu, waardoor je bereik van de ene op de andere dag kan kelderen en je je volgers dus niet meer kunt bereiken. Bovendien mis je de voordelen van SEO als je je site niet up-to-date houdt. Daarom adviseer ik niemand zich uitsluitend te focussen op social media.

Een andere reden dat ik geen losse social media posts schrijf is dat ik zuinig ben op jouw tijd. Ik interview je liever voor een blogpost om die blogpost vervolgens te gebruiken als basis voor content voor je social-mediakanalen en nieuwsbrief. Jij (of een van je medewerkers) hoeft dan maar één keer na te denken over de inhoud en je hebt het beste van beide werelden: én een blogpost die bijdraagt aan je positie in Google én social media posts.

6. Je valt buiten mijn niches

Sommige tekstschrijvers profileren zich als allround tekstschrijver en andere richten zich op een specifieke niche. Ik behoor tot de laatste categorie en schrijf dus alleen over cleantech, ecologisch bouwen en de circulaire economie. Hierdoor doe ik veel inhoudelijke kennis op en dat maakt me nóg waardevoller voor klanten in mijn niches.

Ik gun elke ondernemer een tekstschrijver die ervaring heeft met zijn niche. Val jij buiten mijn niches en zoek je een goede tekstschrijver die wel voor jouw niche schrijft? Kijk dan eens op Woordkunstenaars.

7. Je bent niet bereid om ‘brutally honest’ te zijn in je content

Dankzij het internet zijn je klanten beter geïnformeerd dan ooit. 70% van de aankoopbeslissingen wordt genomen vóórdat er contact met sales wordt opgenomen. En ja, dat geldt ook voor b2b. Niks “dat bespreken we wel als mensen bij ons aan tafel komen” dus. Het gros kómt niet meer bij je aan tafel. Of je dat nu leuk vindt of niet.

Wil je de strijd om klanten winnen, dan moet je dus zorgen dat je zo vroeg mogelijk bij ze in beeld komt. Met content waarin je een eerlijk en volledig antwoord geeft op de vragen ze hebben. Geen Wij van WC-eend-content, geen ‘inspirerende verhalen’, maar content waar mensen écht iets aan hebben. Want als jij het niet doet, doet je concurrent het wel.

Wil jij als autoriteit in je markt gezien worden en de competitie wegblazen? Dan moet je de ‘most trusted voice’ worden in je markt. En dat doe je door ‘brutally honest’ content te maken.

8. Je vindt het belangrijk dat een copywriter continu bereikbaar is

Verwacht je van een tekstschrijver dat ze altijd beschikbaar is om even te overleggen en dat ze binnen 5 minuten terugbelt als ze niet opneemt? Dan gaat het niet werken tussen ons. En dat is goed nieuws voor jou als klant 😉

Continu bereikbaar zijn, en dus afgeleid worden, gaat namelijk ten koste van de kwaliteit van mijn werk voor klanten. Om echt goed in een onderwerp te kunnen duiken moet ik enkele uren ongestoord achter elkaar kunnen werken. Dat doe ik altijd in de ochtend, als mijn concentratievermogen het beste is. ‘s Middags ben ik dan beschikbaar om met mijn klanten te overleggen.

9. Je wilt op locatie afspreken

Sommige ondernemers vinden het fijn om regelmatig fysiek met hun samenwerkingspartners te kunnen afspreken. Dat snap ik helemaal, maar zelf doe ik dit alleen bij heel hoge uitzondering. Bijvoorbeeld voor de kick-off van een langdurige samenwerking. Voor de rest werk ik uitsluitend vanuit huis. Afspreken op locatie kost namelijk veel (reis)tijd en die tijd kan ik niet in mijn werk voor klanten stoppen. Bovendien moet ik als groene tekstschrijver letten op mijn CO2-uitstoot 😉

Daarom spreek ik mijn klanten altijd via Zoom. Zo’n overleg kan ik gemakkelijker even tussendoor inplannen en jij kunt altijd heel gemakkelijk een afspraak maken in mijn agenda.

10. Je zoekt iemand die precies doet wat jij vraagt

Heb jij helemaal in je hoofd wat je wilt en zoek je een copywriter die precies dat uitvoert en zich verder nergens mee bemoeit? Daar is niks mis mee, maar dan zijn wij geen match. Ik vind het belangrijk om het te kunnen zeggen als ik op basis van mijn ervaring denk dat iets niet zal werken of beter kan. Als ik dat niet zou doen, zou ik het gevoel hebben dat ik mijn klanten een slechte dienst bewijs.

Zijn wij een match?

Het kiezen van de juiste tekstschrijver zorgt ervoor dat jij de beste bang voor je buck krijgt en het voorkomt frustratie van beide kanten. Denk jij na het lezen van deze blogpost dat wij een goede match zouden kunnen zijn? Maak dan meteen een afspraak via mijn online agenda en we spreken elkaar snel! 🥳

foto Renske Holwerda

Over de auteur

Renske Holwerda schrijft blogposts en whitepapers over cleantech, ecologisch bouwen en de circulaire economie. Ze heeft 10+ jaar professionele schrijfervaring voor verschillende branches.

Plaats een reactie

× Heb je een vraag? Stuur me een appje!